Giganterne slås om bogmarkedet på nettet

Mens danske forlag og boghandlere nøjes med små forsøg på Internet, har de store engelsksprogede kæder lagt an til offensiv brug af den nye teknologi.

Der er endnu ikke nogen som tjener penge på Internet-handel med bøger. Men det er påfaldende hvor mange som satser - og satser stort. Den mest iøjnefaldende netboghandel er Amazon.com fra Seattle. Amazon.com startede som netboghandel for 2 år siden og solgte i 1996 for 15 millioner $ bøger over nettet.

Amazon var først med at se markedet og føjede en række interaktive tjenester ind i konceptet: standardinterviews med forfattere, læsernes anmeldelser og nyhedsbreve på udvalgte forfattere eller emner. Næste store sælger var Book Stacks Unlimited - på nettet www.books.com. Deres slagprodukt var 40 procent rabat på bøger fra New York Times bestsellerlister.

Så kom expressbooks.com fra Californien som gav samme tilbud + 33 procents rabat på alle hardbacks og 22 procent på paperbacks.
Men den næste bølge bæres af det amerikanske bogmarkeds giganter. Barnes & Nobles lagde ud med at anlægge sag mod Amazon.com for påstanden om, at de var størst på nettet - og lancerede sin egen online-salgstjeneste dagen efter. En anden af bogindustriens giganter, Border Books planlægger at gå på nettet senere i år.

Det amerikanske netbogmarked handler for øjeblikket om at markere territorier. Selv om alle betragter Amazon.com som en klar succes, havde virksomheden et underskud på 5 millioner $ i 1996. Og Amazon.com's omsætning på 20 millioner 20$ er i mikroput i forhold til for eksempel Barnes & Nobles årlige bogsalg for 2.4 milliarder $.

Men de amerikanske aktører agerer klart ud fra forventninger om et kommende vigtigt marked - ikke blot et nicheprodukt. For eksempel har forlaget Simon & Schuster besluttet at udvide sin homepage til ikke mindre end 500.000 html-sider inden udgangen af 1997. De har for øjeblikket 1 mio hits dagligt.

Sammenligner man med danske boghandleres fælles netsalgssted Bogguiden, giver dette klart indtryk af et biprodukt, som ikke prioriteres. Bogguiden kan først og fremmest ses som et forsøg på at forhindre, at den traditionelle danske boghandel får ny konkurrence på nettet.

Søndag Aften 0797

Må kun kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som kilde.

Gå til næste artikel

[CC INDEX] [SØNDAG AFTEN] [CONFERENCE] [LINK>BANK®] [COLOFON]
[arkitektur] [design] [film] [kunst] [litteratur]
[mad & drikke] [mode] [musik] [sport] [teater]