Oprustningskapløb mellem boghandlere

Krigen mellem de to store online-boghandlere, amazon.com og Barnes & Noble, udspiller sig for tiden som et hektisk oprustningskapløb. Uge for uge tikker meddelelser ind om nye alliancer, aktievurderinger og krigserklæringer mellem de to konkurrenter.

Der kom en enkelt fredsmelding mellem amazon.com og Barnes & Noble i løbet af oktober. De to konkurrenter var blevet enige om ikke at retsforfølge hinanden for uhæderlig konkurrence. Fire måneder tidligere havde Barnes & Noble sagsøgt amazon.com for uretmæssig brug af sloganet "Earth's Biggest Bookstore", amazon.com svarede dengang igen med at hævde, at Barnes & Noble ikke betalte momsafgifter ved Internet-handel. Men nu er konkurrenterne enedes om "ikke at slås i retssalene, men på markedet" - i pressemeddelelsen om freden kalder amazon.com sig fortsat "Earth's Biggest Bookstore", mens Barnes & Noble kalder sig "the world's largest bookseller"!

Indenfor de seneste måneder har amazon.com indgået strategiske alliancer med stærke Internetsteder som Yahoo!, Excite og Prodigy. Listen af alliancer er senest forøget med to omfattende aftaler med Netscape og med Alta Vista. Barnes & Noble har besvaret amazon.coms aftale med Yahoo med en aftale med søgemaskinerne Lycos og WebCrawler. Med 7 millioner daglige søgninger, er Lycos den femtestørste af de mange søgerobotter. Barnes & Noble har etableret et særskilt samarbejde med 40 store amerikanske medier som CNN Interactive, Discovery , National Geographic, USA Today, The New York Times, Chicago Tribune, Time Inc. og Wired Digital. Barnes & Noble har indgået aftaler med Microsoft om tre af Microsofts store markedspladser, MSNBC (som drives sammen med NBC), Microsoft Investor og rejseweb'en Expedia. Og sidst i oktober har man indgået aftale med CompuServe. De mange samarbejdsaftaler udmønter sig som hovedregel ved at bannerads følger søgningernes indhold. Når du for eksempel søger på Yahoo-Travel kommer amazon.coms annoncer for rejsebøger.

Selv om mange amerikanske aktieanalytikere hævder, at amazon.com er stærkt overvurderet, fortsætter aktierne himmelflugten. Det vurderes blandt andet at hænge sammen med, at det endelig er lykkedes for Yahoo at opnå break-even efter tilsvarende aktie-advarsler. Siden maj i år er amazon.com-aktierne steget med 212%. Modsat hævder aktieanalytikere, at Barnes & Noble er undervurderet. Derfor spekuleres i, at Barnes & Noble muligvis er ved at blive solgt. Konkret er det hævdet at bogkæden Borders skulle være interesseret i at købe Barnes & Noble, selv om Borders er mindre end Barnes & Noble. Det skyldes i høj grad den himmelflugt mange net-virksomheder oplever på aktiemarkedet. Værdien af Barnes & Nobles internetforretning vurderes til 550 millioner $ - eller omkring en fjerdedel af koncernens samlede værdi. Salgsrygterne er ikke officielt bekræftet fra nogen af de involverede. Et tilsvarende rygte om, at Barnes & Noble vil købe HarperCollins er heller ikke bekræftet.

På mindre end et halvt år er det lykkedes Barnes & Noble at placere sig kraftigt med online-salg på Internet. Amazon.com fremstod nærmest med et monopol, selv om der er mange mindre salgssteder på nettet. Idag er ingen i tvivl om at der er to store aktører på dette marked. Spørgsmålet er om de omfattende alliancer med øvrige virksomheder på Internet vil blokere for nye store aktører. På mindre end seks måneder er et fremtidigt gigantisk marked muligvis delt og låst fast. Det er som forholdet mellem Coca Cola og Pepsi. Giganterne har placeret sig - tilbage er kun nicheområder som overlades til mange små entreprenører, som danske Jolly.

Barnes & Noble har brugt 20 mio $ på at etablere sin Web-site, men vil ikke offentliggøre tal for, hvad der skal bruges på videreudvikling. Man regner med en omsætning på 25-30 mio $ i 1998, 100-125 mio $ i 1999, hvorefter der gerne skulle blive break-even i år 2000.

Amazon.com solgte i 3. kvartal 1997 for 37,9 mio $ - en forøgelse med 36% i forhold til 2. kvartal 1997 og en forøgelse med 808% i frohold til 3. kvartal 1996. I øbet af de første ni måneder af 1997 har amazon.com solgt bøger for 81,7 mio $ - en gigantisk stigning i forhold til en omsætning på 7,3 mio $ i de første ni måneder af 1996. Men med omsætningsstigningen følger også stigende underskud. De første ni måneder af 1997 har givet et underskud på 18,2 mio $ mod 3,5 mio $ i underskud de første ni måneder af 1996. I løbet af de første tre kvartaler har amazon.com haft 940.000 kunder, en stærk forøgelse i forhold til de første to kvartalers 610.000 kunder. Nye kunder strømmer altså til. 55% af salget stammer fra kunder som har købt mere end en gang.

Amazon.com har i løbet af efteråret gennemført omfaftende forbedringer af egen infrastruktur og service. Virksomheden udvider sine fysiske arealer i Seattle med 70 procent og etablerer en filial på den amerikanske østkyst, i Delaware. Målsætningen er, at 95% af ordrerne skal ekspederes samme dag som de modtages, så amerikanske kunder får bogen dagen efter. Men også amazon.coms website er stærkt forbedret. Blandt andet har man etableret en !1-click"-service, som betyder, at man kun skal klikke en gang, når man bestiller en bog - og er registreret som kunde i forvejen. Desuden har amazon.com gennemført stærke forbedringer i søgefaciliteter, menuvalg efter i alt 22 genrer med tilhørende faciliteter som anbefalinger af bøger, enten hitlister eller andre kunders anbefalinger.Når man browser til et emne som for eksempel History, er der umiddelbare henvisninger til aktuelle paperbacks, hitlister, uddrag fra bøger, anbefalinger og prisbelønnede bøger - alle med tilknytning til emnet History. Redskaberne til personlige anbefalinger ud fra den enkelte kundes hidtidige køb er også stærkt forbedret

Blandt de mindre aktører på bogmarkedet er også Books Now, som har indgået en omfattende alliance med Lokal-TV-stations ejeren World Now. Hensigten er at give Books Now adgang til et stærkt reklamemedie og som modydelse, at give mediekoncernen World Now let adgang til bogmarkedet.

En række store engelske bogkæder melder også om kommende satsninger på internetmarkedet. Books Stacks er i gang, og snart kommer Waterstones og Dillons også.

I Sverige er en række boghandlere gået sammen og har etableret internetbokhandeln.se. Her lover man 20 procents rabat i forhold til ordinære markedspriser. Porto og fragt er gjort simpelt ved at man skal betale 20 sv.kr for hver bestilling - uanset mængden. internetbokhandeln.se virker særdeles stærk blandt andet med omfattende databaseadgang, for eksempel til det svenske Kungliga Bibliotekets database, Libris, samt Seelig og Förlagssystem. Databaserne omfatter også 90.000 engelske titler. Man har sågar koblet en antikvarboghandel med i systemet, så også ældre og antikvariske bøger kan bestilles online. Andre netboghandler i Sverige er bokus.com og akademibokhandeln.com. I den svenske boghandlerbranche vurderes det samlede salg af bøger via Internet at nå 100 mio sv.kr inden udgangen af 1997.

Søndag Aften 1197
Må kun kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som kilde.

[Næste artikel]

[CC INDEX] [SØNDAG AFTEN] [CONFERENCE] [LINK>BANK®] [COLOFON]
[arkitektur] [design] [film] [kunst] [litteratur]
[mad & drikke] [mode] [musik] [sport] [teater]