Hovedstadsamter venter på kulturministeren

Projektet "Hovedstadens Kulturråd" er sat i stå. De fem amter kan ikke enes. Næste udspil skal komme fra kulturministeren. Imens venter teatre og symfoniorkester med spænding på et resultat.

Efter 17 udvalgsmøder i arbejdsgruppen om kulturelt samarbejde i Hovedstadsregionen, er konklusionen: amterne kan ikke enes. Københavns Amt ønsker at bruge en ny struktur til at spare 3-4 millioner kr, de øvrige amter ønsker at fastholde Københavns Amts økonomiske engagement. De øvrige amter er: Frederiksberg Kommune, Frederiksborg Amt, Københavns Kommune samt Roskilde Amt.

Københavns Amt er den største bidragsyder til de fælles, større kulturaktiviteter i Hovedstadsområdet. Fordi amtet har flest indbyggere. Men for Københavns Amt har det længe været utilfredsstillende, at de fleste kulturinstitutioner er beliggende udenfor amtet. Derfor har amtet forsøgt at øge aktiviteterne indenfor amtet. Det er for eksempel sket gennem aktiv støtte til Gladsaxe Teater og ikke mindst initiativet til Arken. Udgifterne til Arken er blevet betydeligt større end oprindeligt forudsat.

Københavns Amts opfattelse er, at man for længe har betalt for meget til institutioner udenfor området.

De øvrige amter ønsker at fastholde de nuværende udgifter til de fælles institutioner.

Diskussionen er sat i gang efter initiativ fra kulturministeren, som ønskede et samlet oplæg på hovedstadsområdets kulturelle struktur. Det er PLS-rapporten fra januar 1997 om Det storkøbenhavnske Teaterfællesskab, Sjællands Symfoniorkesters usikre Tivoli-fremtid og opfølgning på Kulturby 96-samarbejdet som har sat arbejdet i gang.

Embedsmandsudvalg er nået frem til en model, som Københavns Amt altså er uenig i.

Modellen foreslår, at der etableres et "Hovedstadens Kulturråd". Kulturrådet skal være samarbejdsforum mellem amterne og sikre støtte og videre udvikling af teatrene i Teaterfællesskabet, Sjællands Symfoniorkester samt en pulje til iværksættelse af nye initiativer.

PLS-rapporten fra januar 1997 pegede på en lang række konkrete problemer for Teaterfællesskabet. Embedsmandsudvalget foreslår konkrete justeringer i form af tilføjelser til kontrakterne med teatrene, ændrede regnskabsvejledninger, flere møder med teatrene og interne afklaringer i styrelsen for Teaterfællesskabet. Desuden lægger embedsmandsudvalget op til et par ændringer i kulturministeriets bekendtgørelse for Teaterfællesskabet.

PLS-konsulentrapportens hovedkonklusion var, at Teaterfællesskabet savner en fælles målsætning. Amterne forsvarer hovedsageligt egne geografiske og økonomiske interesser, staten er uafklaret om fremtidig teaterstøtte, administrationen vakler mellem gammel (Landsdelsscenen) og ny tilskudsordning og teaterlederne har aldrig anerkendt hjørnestenen i teaterordningen siden 1990: en pengepose til hvert teater.
Dette problem har embedsmandsgruppen ikke løst. Og det kunne man for så vidt heller ikke forvente, da der entydigt er tale om et politisk spørgsmål.

Embedsmandsgruppens flertalskonklusion med et Hovedstadens Kulturråd, er dog en model for at løse knuden. Hovedstadens Kulturråd vil gøre arbejdsdelingen mellem amternes politikere, en samlet direktion for kulturrådet og de enkelte kulturelle institutioner mere klar. Samtidig viser embedsmandsgruppens arbejde dog, at det fortsat først og fremmest er den geografisk/politiske dagsorden der optager amterne og ikke den kulturpolitiske.

Det betyder også, at forslag til videreudvikling af det kulturelle samarbejde, bliver særdeles svære at gennemføre. Det gælder både fremtidige diskussioner om ændringer og nyoptag af teatre blandt Teaterfællesskabets teatre og det konkrete forslag om ny fælles kulturpulje til løsere initiativer. Mange i kultursektoren ville kunne se perspektiver og muligheder i en sådan pulje. Men der vil slet ikke være politisk opbakning til den.

For Sjællands Symfoniorkester er situationen frustrerende. Tivoli har opsagt overenskomsten med orkestret, hvilket skaber meget stor usikkerhed om de fremtidige økonomiske forhold. En ny aftale skal senest være på plads 1. maj 1998 - ellers vil Tivoli entrere til anden side med sommerkoncerter. Kulturministeriet og amterne har hidtil ytret stor vilje til at imødekomme Tivolis ønsker. Der er dog endnu ikke kommet tal på. Tivoli får nemt oplevelse af nøl fra de offentlige parter, mens Sjællands Symfoniorkester kun kan få en oplevelse af at være blevet en brik i et betydeligt større politisk spil.

Først når en ordning for det fremtidige kultursamarbejde i hovedstadsområdet er klar, kan forhandlingerne med Storstrøms og Vestsjællands Amter begynde. Hovedstadsamterne opfatter nærmest disse forhandlinger som en formsag, uanset at man ved, at især Storstrøms Amt tidligere har voldt store problemer i diskussioner om økonomiske løsninger for orkestret.

Indtil videre vil de politiske aktører gøre meget for at udsætte debatten om den fremtidige hovedstadsordning for kulturen til efter kommunevalget i november. Hvis arbejdet skal fremmes, må kulturministeren tage et initiativ. Det vil han sandsynligvis gøre ved at indkalde borgmestrene fra de fem involverede amter. Inden et sådant møde skal ministeriet afklare i hvilket omfang man vil tvinge en løsning igennem - og i hvilket omfang man vil påvirke brugen af penge til især teatrene i hovedstadsområdet.

Søndag Aften 0997

Må kun kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som kilde.

Næste Artikel

[CC INDEX] [SØNDAG AFTEN] [CONFERENCE] [LINK>BANK®] [COLOFON]
[arkitektur] [design] [film] [kunst] [litteratur]
[mad & drikke] [mode] [musik] [sport] [teater]