Tryk så lidt som du vil og hvornår du vil - det er
slagordene for den nye trykteknik, print-on-demand, som vinder stærkt frem i disse år.
Teknologien bag print-on-demand har været kendt siden 1978. Men det er først indenfor
de sidste to-tre år teknologien for alvor er kommet i brug. Det hænger i høj grad
sammen med Internet-udviklingen.
Basalt set handler print-on-demand om at kunne trykke bøger og andre printprodukter i
styktal ned på et enkelt. Kombineret med digital kommunikation fører det til at
startomkostningerne ved at udgive en bog falder drastisk. I USA er det især nichemarkeder
som for eksempel nettet af "kristne udgivere" eller forlag der fører
kommercielt svage bagkataloger som vinder frem. Den store bogdistributør Ingram Book Group har sammen med IBM startet Lightning Print som tjeneste for udgivere, Baker & Taylor har startet Replica Books til
at markedsføre bøger som ellers ikke lagerføres længere. I Sverige er de første
print-on-demand tjenester startet.
Tekster og grafik kan komme digitalt til trykkeriet, lagres i trykkeriets digitale
lagermedier og printes automatisk uden at der skal fremstilles film og plader. For
udgivere betyder det at overvejelser om trykantal og lageromkostninger bliver langt
nemmere.
I teorien kan en forfatter eller udgiver levere en digital tekst til trykkeriet inden
kl. 12 om formiddagen. Kunder kan bestille via Internet inden kl. 16 og bogen kan trykkes
og sendes samme dag - så kunden har bogen med posten dagen efter bestilling. Den process,
der ofte varer måneder fra forfatteren er færdig til tryk, kan altså gennemføres på
24 timer.
Sverige godt igang
I Sverige har Kulturministeriet givet 700.000 kr. i støtte til Forfattarcentrum Öst
(forfattersammenslutning med base i Stockholm). De starter dette forår forlaget Podium,
som skal udgive skønlitterære bøger. Udgangspunktet for forlaget er den konflikt der er
mellem den svenske forfatterforening og den svenske forlæggerforening. 3 forfattere (Jan Myrdal, Lars Forsell og Peter
Curmann) valgte at udgive egne bøger. De ti titler man udgav i 1997 har efter sigende
solgt 1000 eksemplarer. Laveste salgstal er ved en enkelt titel der har solgt 18
eksemplarer. For forfatterne er fordelen ved print-on-demand at man lettere end hidtil kan
udgive "kommercielt svag" litteratur - og nå den læsekreds man går efter.
Desuden kan titlerne blive på "lageret" i længere tid. Forfatterne slipper for
den smertelige makulering af usolgte bøger.
Et andet svensk initiativ er www.books-on-demand.com.
Dette er en ren trykkeri-service. Her foretages ikke nogen redigering i bøgerne, her
vurderes bøgerne ikke. Men teknologien stilles til rådighed. books-on-demand regner med
at trykke 150 titler i 1998 med et gennemsnitligt oplag på 50 eksemplarer. Man appellerer
både til forfattere og til etablerede udgivere. Markedsføring, prissætning osv. er
kunden selv ansvarlig for. Books-on-demand klarer pligtaflevering og få andre tjenester.
Hvis forfatteren leverer et færdigt manuskript på eksempelvis 120 sider digitalt vil
han kunne få 20 eksemplarer for 2.500 sv.kr. Almindeligvis vil forfatteren opnå
break-even ved 30 solgte eksemplarer.
Flere udgivelser
Prisen for at udgive sine egne bøger falder altså drastisk. Langt flere mennesker vil
få mulighed for at ytre sig gennem bogudgivelser uden at gå gennem forlags nåleøje.
For forbrugerne bliver det at vælge, finde det relevante og det gode en endnu sværere
process.
Det bliver også langt nemmere at rette i sine bøger. I stedet for rettelsesark laves
ændringerne inde i teksten. Forlagsbranchen har hidtil haft 2. udgaver af bøger. Et
fremtidigt perspektiv er, at bogforlag må annektere softwarebranchens versioneringer:
Jens Jensen: Min bog (version 8.72). Det Kongelige Bibliotek
får brug for en ny tilbygning.
Søndag Aften 0298
Må kun kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som kilde.
[Næste artikel]