CulturCommentar:
Medievirakken om Statens Teaterskole handlede i lang tid om en forudsigelig
afskedigelse. For udeforstående er gåden stadig: hvordan kunne Kulturministeriet lade
konflikten blive til krig uden at agere.
Konflikten ved Statens Teaterskole er foreløbigt endt med fritstilling af rektor og
nyansat pro-rektor. En tre-personers gruppe er midlertidigt sat ind til at formulere en ny
målsætning og sætte en ny struktur på skinner. Alt tyder på, at konflikten vil
resultere i nyt mandefald, når nye styreformer, ny studieordning og ny ledelse er på
plads.
For iagttagere udenfor skolens nærmiljø, var det gennem lang tid en gåde at følge
Kulturministeriets tilsyneladende passivitet.
Medieforløbet kan deles i tre faser:
- konflikten blusser ud i det sene efterår, usikkerhed om rektors forslag til egen
fremtidig rolle kan holde.
- konflikten bliver til krig i januar, foranlediget af opslag til prorektor, kulminerende
med elevernes boycot af undervisningen
- krigen eskalerer mens kulturministeren er i Japan, hvorefter konklusionen er et
spørgsmål om tid. Et held for alle parter, at den foreløbige konklusion blev nået
inden statsministeren udskrev valg.
Efterårets medieberetninger om konflikten på teaterskolen, lignede mange tidligere
konflikter på uddannelsesinstitutioner inklusive de tidligere meget sejlivede offentlige
forløb om Statens Teaterskole.
Her var der dog den særlige variant med sammenlægning med beslægtede
uddannelsesinstitutioner, som smagte af noget i pressen.
Medieskvulpene mindskede - udefra fik man indtryk af, at konflikten kan forliges.
Men efter nytår står det klart, at konflikten er dyb, uforsonlig og stærkt
personlig. Der tegnes mange medie-portrætter af en - måske for - sympatisk 68-rektor
uden faglig gennemslagskraft.
Allerede inden eleverne indleder deres boycot står det klart, at konflikten må
resultere i afskedigelse af rektor. Bare de mange offentlige meldinger om behovet for en
mægler fortæller, at konflikten skal løses ved at nogen fjernes fra Statens
Teaterskole. Spørgsmålet er hvornår og hvordan.
I en række aviser kappes interessenter om at sværte rektors ledelse. Der skrives
sågar indlæg, der udtaler frygt for den psykiske belastning af eleverne. Langt de fleste
indlæg handler om rektors forvaltning af ansvarsområdet, men de fleste bruger rektors
manglende faglige kompetence som forklaringsmodel. I Teaterrådets udtalelse forekommer
dette ganske prekært, al den stund Teaterrådet tidligere varmt har anbefalet rektor som
direktør for et stort teater fremfor daværende direktør.
Den særlige danske folkesport, spark på liggende mand, bliver en vaskeægte
publikumssucces.
Udadtil forekommer kulturministeriet overraskende passivt i denne process. Først ved
intervention fra folketingets kulturudvalg, påtager kulturministeren sig offentligt et
engagement.
Kulturministeriet har tilsyneladende haft det problem i denne sag, at rektor i for høj
grad har fulgt kulturministeriets retningslinjer. Og kulturministeriet vil slet ikke have,
at elevernes parlament skal bestemme rektorstillingen. Kulturministeriets manglende
fingerspidsfornemmelse for, hvor tidligt man skulle have engageret sig i sagen - og måske
underkendt rektors dispositioner - fører til at man ender med at underkende rektor som
sådan.
I undervisningsministeriet har man gennem et årti konsekvent etableret bestyrelser på
uddannelsesinstitutioner. Det kan undre, at denne organisationsstrategi ikke har fundet
sine paralleller i kulturministeriet - endnu. I skrivende stund har ministrene endda samme
partibogstav.
En bestyrelse kan naturligvis ikke give sikkerhed mod sådanne konflikter. Men en
bestyrelse kan indtage rollen som stødpude i det politiske spil. En bestyrelse kan
samtidig sikre, at nogle af skolens eksterne interessenter får mulighed for at debattere
og være medansvarlige for udviklingslinjerne på en skole.
Kulturministeriet arbejder efter mere klare kommandoveje mellem ministerium og
enkeltinstitutioner. Klare kommandoveje gør at de nødvendige filtre i debatterne
fjernes. Og så kan konflikter blive til krige.
Tom Ahlberg
Søndag Aften 0398
Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som kilde.