Barsk kritik af Det jyske kunstakademi kan føre
til nedlæggelse af uddannelsen. Evaluering peger på alvorlige strukturelle problemer.
Undervisningsministeriets center for kvalitetsudvikling og evaluering af
de videregående uddannelser har gennemført en evalueringsrapport af
billedkunstuddannelserne i Danmark (om forhistorien, se Søndag Aften
Arkiv). Evalueringen vurderer de tre danske billedkunstskoler: Det Kgl Danske
Kunstakademi i København, Det Fynske Kunstakademi i Odense og Det Jyske Kunstakademi i
Århus. Og der lægges ikke fingre i mellem i kritikken af det Jyske Kunstakademi.
Kvaliteten af uddannelsen, ledelsen, lærerkræfterne, de fysiske rammer og meget andet er
ikke tilstrækkeligt professionelt. Alt sammen først og fremmest begrundet i at skolen
næsten heller ikke har nogen økonomi at gøre godt med. Det bedste, der kan siges om
Århus-skolen er, at der er en imponerende gejst trods de elendige forhold.
Konklusionen er: enten skal der skaffes betydeligt flere penge til Det
Jyske Kunstakademi eller også skal skolen nedlægges.
Svag økonomi
De økonomiske vilkår for de tre skoler er vidt forskellige.
|
Samlet budget |
Statstilskud |
Budget pr. elev |
Statstilskud pr. elev |
København |
28,9 mio kr. |
27,5 mio kr. |
145.000 kr. |
138.000 kr. |
Fyn |
4,1 mio kr. |
0,8 mio kr |
68.000 kr. |
13.000 kr. |
Århus |
1,5 mio kr. |
0,8 mio kr. |
38.000 kr. |
20.000 kr. |
Rapporten kritiserer Det Jyske Kunstakademi for ikke at
arbejde tilstrækkeligt med lokal opbakning - det ses blandt andet i forskellen på
økonomisk støtte fra lokalområdet, hvor Det Fynske Kunstakademi årligt får godt 3,3
mio. kr. fra Fyns Amt og Odense kommune. Det Jyske Kunstakademi får kun godt 0,7 mio. kr.
i støtte fra Århus Kommune og Århus Amt.
Baggrunden for at Det Jyske Kunstakademi ikke har arbejdet
mere med lokalområdet er et forsøg på at fremstå mere landsdækkende og ikke som netop
en lokaluddannelse.
Hård kritik
Men kritikken af Det Jyske Kunstakademi er så kraftig, at
det er svært at se mulighederne for videreførsel af skolen på nuværende vilkår.
Nogle af konklusionerne om Det Jyske Kunstakademi er:
skolen mangler en strategisk plan med mål og midler for
faglig profilering og øvrig fremtid
skolen skal finde bedre lokaler
skolen skal styrke den lokale forankring
der skal laves introducerende kurser
for ringe kunstfaglig og teoretisk undervisning
der mangler en international dimension i målsætningen
der er for svag administration, bl.a. er rektor kun ansat
i 2/5 stilling.
En kommende daghøjskole ?
Ud fra denne kradse kritik er det svært at se Det Jyske
Kunstakademi videreført som højere læreanstalt. Rapporten lægger op til drøftelser
mellem skolen og stat, amt og kommune om den fremtidige økonomi. Realiteten i denne
diskussion vil sikkert blive, hvordan skolens erfaringer kan videreføres i et helt andet
regie. I realiteten kan evalueringens konklusioner oversættes til, at Det Jyske
Kunstakademi har sat sig et sted mellem en videregående uddannelse og et
uddannelsesinitiativ i forlængelse af folkeoplysningstraditionerne - for eksempel
daghøjskoler.
Rapporten undlader at tage stilling til skolens fremtid.
Men med rapporten vil det være nemt for kulturministeriet at lægge op til nedlæggelse
og overførsel af ressourcer til Det Fynske Kunstakademi, som savner penge - dog i
betydeligt mindre grad end Det Jyske.
For Det Jyske Kunstakademi vil den manglende lokalprofil
blive et problem. Jyske politikere vil have svært ved at tale rigtigt varmt for skolens
videreførsel. De vil endda tro at accept af nedlæggelse af Det Jyske Kunstakademi kan
gøre det lettere at få Folketingets opbakning til det nye kunstmuseum (se Søndag Aften Arkiv).
Søndag Aften 0698
Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som
kilde.
[Næste artikel]