Søndag Aften
In Association with Amazon.com

FRITEKSTSØGNING
Søg blandt over 500 artikler


Støttet af Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter


september 1998


Musikkens årti


Finansloven for 1999 fastholder 90'erne som musikkens årti - og teatret som taberen.

For kulturministeriet fremstår 90'erne klart som et ekspansivt årti. Ministeriets samlede bevillinger er steget med over 25% målt i faste priser. Dette står både i skærende kontrast til de poltiske meldinger om forventninger og til den oplevelse mange i kultursektoren har haft.

Den øgede interesse for kulturpoltikken har givet store merbevillinger til områder som musik, de kunstneriske uddannelser, film, skabende kunst og også museer og biblioteker har fået en beskeden forøgelse i de samlede bevillinger. Det eneste kulturpolitiske felt som har fået en samlet økonomisk tilbagegang er teatrene.

Musikken blev fordoblet

Det er først og fremmest musikken som har fået en kraftig stigning. I løbet af tiåret er området forøget med 90 procent. Stigningen midt i 90'erne skyldes musikloven fra 1993.

De kunstneriske uddannelser har i tiåeret fået øgede bevillinger på godt 40 procent. Uddannelserne fik en kraftig udvidelse af antallet af studiepladser fra 1994 med ca. 400 ekstra studiepladser årligt. Det var et af den nuværende regerings første større initiativer.

Stigningerne til skabende kunstnere på 24 procent skyldes først og fremmest forøgede bevillinger til Statens Kunstfond. Den kommende betænkning fra udvalget om billedkunst vil lægge op til yderligere store øgede bevillinger.

De 33 procents forøgede bevillinger til film er udelukkende et resultat af regeringens forslag til finanslov for 1999. Forslaget har ikke mødt modstand fra andre poltiske partier, så man må forvente at regeringens samlede treårsplan for film vil blive gennemført. 

Teatret taber

Den store taber i slaget om kulturpengene er teatrene.  Hvor øvrige områder samlet er steget med 34 procent, er teatret faldet med 7 procent. I 1989 udgjorde teatrene 22 procent af kulturministeriets samlede udgifter, i 1999 er dette reduceret til 16 procent.

I det forløbne tiår har der været talrige diskussioner og oplæg til merbevillinger til teatrene: en ny teaterlov, den storkøbenhavnske teaterstøtte, teaterrådets bevillinger, egnsteatre samt konkrete teatre har forsøgt at få merbevillinger.

Men summen af de mange teaterdiskussioner er altså negativ i tal. Samtidig kan teatrene iagttage, hvordan trendfølgere i medierne, som for eksempel Aktuelt med udsagn om teatrets forældede form, lægger op til yderligere begrænsninger i kulturministeriets teaterbevillinger.

I den aktuelle finanslov for 1999 fremstår ændringerne for teatrene primært som tekniske - foruden den gentagne diskussion om de sidste to års merbevilling til Teaterrådet. Dette står i klar modsætning til regeringens kulturpolitiske redegørelse fra november 1997. Her blev lagt op til en større indsats på området, blandt andet med denne argumentation:

"Regeringen vil nu satse på at stimulere de unges teaterinteresse og muliggøre en spredning af kvalitetsbetonet teater til de mindre samfund. Det er vigtigt at styrke kvaliteten i teaterudbuddet."  

Interessenterne i danske teatre må savne en opfølning på den kulturpolitiske redegørelse.

Redegørelser som mundsvejr

Regeringens forrige kulturpolitiske redegørelse er fra 1989. Som redegørelsen fra 1997 indeholder den først og fremmest ord og hensigter som alle kan enes om. Men der peges også på områder der skal styrkes. Alle kulturpolitiske felter får - så at sige - nogle pæne ord med på vejen. Af redegørelserne kan man ikke læse, hvordan der skal prioriteres. I 1989 redegørelsen lægges op til forbedringer for forfattere og for billedkunstnere. Musikområdet nævnes overhovedet ikke - og området fordobles altså i det efterfølgende tiår. Det kan virke problematisk, når de efterfølgende love i så høj grad ændrer det kulturpolitiske landskab. Den måde de kulturpolitiske redegørelser bruges på, virker især som statusopgørelser - ikke som ansatser til fremtidig kulturpolitik og - prioritering.

Den kulturpolitiske redegørelse i 1989 var økonomisk set stærkt defensiv og lagde op til stramme økonomiske tøjler. Eneste konkrete tiltag var etablering af Statens Kulturfond. Realiteten har siden da været stærkt ekspansiv.

De centrale kulturpolitiske aktører har altså med de ene hånd lagt op til besparelser og med den anden hånd øget udgifterne væsentligt. Denne dobbeltholdning giver selvfølgelig mange frustrationer blandt kultursektorens aktører og bidrager også til nogle af de uheldige kommunikationssammenstød der er mellem den politiske og den kunstneriske scene i kulturpolitiken.

Se tallene bag Kulturens Finanslov 1999

Søndag Aften 0998

Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som kilde.

[Næste artikel]

 



Samlet oversigt over
CulturCronikker 1997-2007





 




arkitektur & design | biblioteker | film | internet | kunst | litteratur | musik | teater & dans

colofon | | links | søg | debat | gæstebog | nyhedsbrev | @ -mail til redaktionen

© 1997- Søndag Aften. All rights reserved.