Masse-anmeldelse:
Søndag Aften har anmeldt samtlige danske folkebibliotekers
hjemmesider på Internet. Billedet er naturligvis varieret og broget. Vores
hovedkonklusion er dog, at folkebibliotekerne i alt for ringe grad bruger de
kvalitetskriterier man iøvrigt bruger i biblioteksvirksomheden og de er ikke opmærksomme på de kvalitetskriterier der normalt
arbejdes med på nettet. Og så tillader vi os at udnævne Danmarks bedste
folkebibliotek på Internet. Vinderen blev...
Til oversigt over
biblioteker
I de seneste år har alle officielle dokumenter om bibliotekerne og
Informationssamfundet indholdt opfordringer til at folkebibliotekerne skal bruge
Internet. Og rigtigt mange biblioteker har taget opfordringen til sig. I oktober 1998 har
vi fundet 67 kommuner med biblioteker med hjemmeside. Det vil sige, at kun hver fjerde
kommunale bibliotek er på Internet. En del af disse er endda med "døde"
hjemmesider.
Men en ting er at lave en hjemmeside. Noget helt andet er at sikre
kvaliteten af hjemmesiden. Med denne - første danske - masse-anmeldelse af danske
folkebibliotekers hjemmesider, håber vi at kunne inspirere bibliotekerne til
videreudvikling og til at arbejdet med Internet fremover i langt højere grad kommer til
at følge bibliotekslovens intentioner og gængse kriterier for god
formidling på Internet
Vi bor selv i glashuset
Det overrasker ikke at bibliotekerne har valgt mange forskellige
designløsninger og at bibliotekernes hjemmesider lider af alle de samme børnesygdomme
som hjemmesider iøvrigt gør (programmeringsfejl, dårlig navigation, døde links, kun
anvendelig med en bestemt browser osv). Det er fejl som næsten alle Internetsites har.
(Og her på stedet er vi slet ikke bange for at kaste med sten - vores glashus bliver kun
bedre hvis nogle kaster tilbage på os).
Biblioteksloven gælder vel også Internet
Derimod har det forbavset os i hvor høj grad bibliotekerne vælger at se
bort fra sædvanlige kvalitetskriterier - bare fordi det foregår på Internet. Ifølge
biblioteksloven skal kvalitet, alsidighed og aktualitet være
udgangspunktet for bibliotekernes valg af materialer. Disse krav tilsidesættes klart på
de fleste bibliotekers Internetsider. Vi har fundet beklageligt mange eksempler på at
kravene ikke opfyldes.
Kravet om alsidighed må for eksempel betyde at man ikke kun henviser til
et af folketingets partier, eller kun til en kirke eller kun til et enkelt bilmærke.
Kravet om aktualitet må betyde at sider opdateres løbende, at links
checkes jævnligt og atbegerebet nyheder bruges efter ordets egentlige
betydning.
Bibliotekerne skal forholde sig til det lokalsamfund de er en del af. Men
kun de færreste bibliotekers hjemmesider bærer noget som helst præg af lokalsamfundet -
ud over bibliotekets geografiske placering.
Bibliotekerne skal ifølge loven formidle kommunal og statslig
information. Det gør man glimrende på folkebibliotekerne - men kun de færreste af
folkebibliotekernes hjemmesider henviser videre til de mest relevante steder for statslig
og kommunal information.
Bibliotekerne har særlige forpligtelser i forhold til særlige
målgrupper. Dette kan både være målgrupper som for eksempel handicappede som er
afskåret fra at bruge bibliotekernes almindelige tilbud eller målgrupper der skal tages
særlig hensyn til i formidlingen - for eksempel børn og gamle. Kun de færreste
biblioteker viser gennem deres hjemmesider, at de tænker på særlige målgrupper.
Vore kriterier
Vi har i vores anmeldelser forsøgt at tage den almindelige netsurfers
briller på. På samme måde som decimalklassesystemet kan være volapyk for den
almindelige bibliotekslåner, er kartotekssystemet DK5 selvfølgelig også ubegribeligt
for den almindelige Internetbruger. Og så har vi kigget på disse punkter:
Teknik - fungerer hjemmesiden.
Vi har først og fremmest interesseret os for om funktionerne er i orden, kan siderne
læses, fungerer navigationen, fungerer programelementer, søgning, frames, scripts og
java. Vi har også bemærket det, hvis hastigheden er alt for ringe og hvis der er døde
links. Hjemmesider der kun kan læses med bestemte browsere, har også fået kritiske
bemærkninger.
Navigation
Er hjemmesiden overskuelig, kan man finde frem og tilbage. Er det nemt at finde de basale
oplysninger som åbningstider, gebyrer osv. Er der et fælles design, som gør siderne
mere sammenhængende.
Design.
Er design og grafik lækkert og indbydende. Er ikoner valgt logisk ud fra funktioner.
Virker designet seriøst. Er tekst let læselig. Stiller grafikken sig i vejen for
funktioner, for eksempel hastighed.
Dybde i indhold.
Kan man søge? Er der kataloger? Kan man reservere materialer?
Kort sagt: i hvilket omfang giver hjemmesiden et indhold af en brugsværdi for brugeren.
Har hjemmesiden et indhold som man ikke iøvrigt finder på biblioteket?
Målgrupper
Er der lokal kolorit? Kan man - ud over navn og adresse - mærke hvilket bibliotek man
besøger. Er der et lokalt indhold. Er der vejledninger eller opfordringer til de lokale
foreninger.
Er der tænkt på særlige målgrupper: ældre, børn, voksne, unge eller indvandrere og
flygtninge?
Guide til Internet
Er der introduktioner til Internet. Er disse introduktioner brugbare og forståelige? Er
der relevante links videre. Er disse links begrundet og vurderet. Lever de op til
bibliotekslovens krav om alsidighed og aktualitet? Er opdateringerne aktuelle?
Interaktivitet
Kan brugeren kontakte biblioteket? Er der e-mail-adresser, gæstebog eller andre elementer
som lægger op til kommunikation mellem brugere og bibliotek? Kan man reservere bøger,
kan man stille forslag til biblioteket, opfordres man til at spørge bibliotekarerne? Kan
brugerne selv foreslå links?
Vi har set på alle disse punkter. Og så har vi for hvert enkelt
bibliotek summeret op i en konklusion. Denne konklusion har vi sat tal på - for at skære
det lidt ud i pixels.
Danmarks bedste hjemmeside
Danmarks bedste biblioteks-hjemmeside har vi fundet hos Vejle Bibliotek. Vejles hjemmeside er en af de flotteste
og mest indholsrige der er set! Her er virkelig noget at komme efter for brugerne, og de
fleste andre biblioteker kunne med fordel kigge forbi for at se hvordan det kan
gøres. |
|
Hvilke biblioteker
Ifølge UBIS-betænkningen (se Søndag Aften Arkiv)
havde 42 folkebiblioteker etableret hjemmesider i marts 1997. I oktober 1998 er det totale
antal kommuner, hvis folkebiblioteker har hjemmesider nået op på 87. Det er ihvertfald
det samlede antal kommunale folkebiblioteker som kan findes gennem søgetjenester som
jubii, yahoo.dk, kvasir.dk og Bibliotekarforbundet. Vi har valgt kun at anmelde de
folkebiblioteker, som er lagt ind på to ud af tre af de almindeligt kendte søgemaskiner,
Jubii, Yahoo.dk og Kvasir.I kommuner med flere filialer på Internet,
nøjes vi med at anmelde den største af filialerne.
Til oversigt over
biblioteker
Andre henvisninger
Vi har ikke kendskab til andre sammenlignelige vurderinger af danske
folkebiblioteker på Internet. På Biblioteksskolen er der et vist arbejde med
kvalitetskriterier på Internet. Vi har haft særdeles stor gavn af Folkebibliotekernes Internetguider - formål, funktion og kvalitet.
En hovedopgave udarbejdet af Benno Jensen,
Danmarks Biblioteksskole 1998. Benno Jensen har samtidigt ydet en stor hjælp i
tilrettelæggelsen af arbejdet med disse anmeldelser og medvirket ved gennemførslen af
det omfattende arbejde.
Til oversigt over
biblioteker
Søndag Aften 1098
Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som
kilde.
[Næste artikel]