Søndag Aften
In Association with Amazon.com

FRITEKSTSØGNING
Søg blandt over 500 artikler


Støttet af Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter


oktober 1998


Bibliotekerne på nettet


Masse-anmeldelse:

Søndag Aften har anmeldt samtlige danske folkebibliotekers hjemmesider på Internet. Billedet er naturligvis varieret og broget. Vores hovedkonklusion er dog, at folkebibliotekerne i alt for ringe grad bruger de kvalitetskriterier man iøvrigt bruger i biblioteksvirksomheden og de er ikke opmærksomme på de kvalitetskriterier der normalt arbejdes med på nettet. Og så tillader vi os at udnævne Danmarks bedste folkebibliotek på Internet. Vinderen blev...

Til oversigt over biblioteker

I de seneste år har alle officielle dokumenter om bibliotekerne og Informationssamfundet indholdt opfordringer til at  folkebibliotekerne skal bruge Internet. Og rigtigt mange biblioteker har taget opfordringen til sig. I oktober 1998 har vi fundet 67 kommuner med biblioteker med hjemmeside. Det vil sige, at kun hver fjerde kommunale bibliotek er på Internet. En del af disse er endda med "døde" hjemmesider.

Men en ting er at lave en hjemmeside. Noget helt andet er at sikre kvaliteten af hjemmesiden.  Med denne - første danske - masse-anmeldelse af danske folkebibliotekers hjemmesider, håber vi at kunne inspirere bibliotekerne til videreudvikling og til at arbejdet med Internet fremover i langt højere grad kommer til at følge bibliotekslovens intentioner og gængse kriterier for god formidling på Internet

Vi bor selv i glashuset

Det overrasker ikke at bibliotekerne har valgt mange forskellige designløsninger og at bibliotekernes hjemmesider lider af alle de samme børnesygdomme som hjemmesider iøvrigt gør (programmeringsfejl, dårlig navigation, døde links, kun anvendelig med en bestemt browser osv). Det er fejl som næsten alle Internetsites har. (Og her på stedet er vi slet ikke bange for at kaste med sten - vores glashus bliver kun bedre hvis nogle kaster tilbage på os).

Biblioteksloven gælder vel også Internet

Derimod har det forbavset os i hvor høj grad bibliotekerne vælger at se bort fra sædvanlige kvalitetskriterier - bare fordi det foregår på Internet. Ifølge biblioteksloven skal kvalitet, alsidighed og aktualitet  være udgangspunktet for bibliotekernes valg af materialer. Disse krav tilsidesættes klart på de fleste bibliotekers Internetsider. Vi har fundet beklageligt mange eksempler på at kravene ikke opfyldes.  

Kravet om alsidighed må for eksempel betyde at man ikke kun henviser til et af folketingets partier, eller kun til en kirke eller kun til et enkelt bilmærke.

Kravet om aktualitet må betyde at sider opdateres løbende, at links checkes jævnligt og atbegerebet  nyheder bruges efter ordets egentlige betydning.

Bibliotekerne skal forholde sig til det lokalsamfund de er en del af. Men kun de færreste bibliotekers hjemmesider bærer noget som helst præg af lokalsamfundet - ud over bibliotekets geografiske placering.

Bibliotekerne skal ifølge loven formidle kommunal og statslig information. Det gør man glimrende på folkebibliotekerne - men kun de færreste af folkebibliotekernes hjemmesider henviser videre til de mest relevante steder for statslig og kommunal information.

Bibliotekerne har særlige forpligtelser i forhold til særlige målgrupper. Dette kan både være målgrupper som for eksempel handicappede som er afskåret fra at bruge bibliotekernes almindelige tilbud eller målgrupper der skal tages særlig hensyn til i formidlingen - for eksempel børn og gamle. Kun de færreste biblioteker viser gennem deres hjemmesider, at de tænker på særlige målgrupper.

Vore kriterier

Vi har i vores anmeldelser forsøgt at tage den almindelige netsurfers briller på. På samme måde som decimalklassesystemet kan være volapyk for den almindelige bibliotekslåner, er kartotekssystemet DK5 selvfølgelig også ubegribeligt for den almindelige Internetbruger. Og så har vi kigget på disse punkter:

  1. Teknik - fungerer hjemmesiden.
    Vi har først og fremmest interesseret os for om funktionerne er i orden, kan siderne læses, fungerer navigationen, fungerer programelementer, søgning, frames, scripts og java. Vi har også bemærket det, hvis hastigheden er alt for ringe og hvis der er døde links. Hjemmesider der kun kan læses med bestemte browsere, har også fået kritiske bemærkninger.

  2. Navigation
    Er hjemmesiden overskuelig, kan man finde frem og tilbage. Er det nemt at finde de basale oplysninger som åbningstider, gebyrer osv. Er der et fælles design, som gør siderne mere sammenhængende.

  3. Design.
    Er design og grafik lækkert og indbydende. Er ikoner valgt logisk ud fra funktioner. Virker designet seriøst. Er tekst let læselig. Stiller grafikken sig i vejen for funktioner, for eksempel hastighed.

  4. Dybde i indhold.
    Kan man søge? Er der kataloger? Kan man reservere materialer?
    Kort sagt: i hvilket omfang giver hjemmesiden et indhold af en brugsværdi for brugeren. Har hjemmesiden et indhold som man ikke iøvrigt finder på biblioteket?

  5. Målgrupper
    Er der lokal kolorit? Kan man - ud over navn og adresse - mærke hvilket bibliotek man besøger. Er der et lokalt indhold. Er der vejledninger eller opfordringer til de lokale foreninger.
    Er der tænkt på særlige målgrupper: ældre, børn, voksne, unge eller indvandrere og flygtninge?

  6. Guide til Internet
    Er der introduktioner til Internet. Er disse introduktioner brugbare og forståelige? Er der relevante links videre. Er disse links begrundet og vurderet. Lever de op til bibliotekslovens krav om alsidighed og aktualitet? Er opdateringerne aktuelle?

  7. Interaktivitet
    Kan brugeren kontakte biblioteket? Er der e-mail-adresser, gæstebog eller andre elementer som lægger op til kommunikation mellem brugere og bibliotek? Kan man reservere bøger, kan man stille forslag til biblioteket, opfordres man til at spørge bibliotekarerne? Kan brugerne selv foreslå links?

Vi har set på alle disse punkter. Og så har vi for hvert enkelt bibliotek summeret op i en konklusion. Denne konklusion har vi sat tal på - for at skære det lidt ud i pixels.

Danmarks bedste hjemmeside

Danmarks bedste biblioteks-hjemmeside har vi fundet hos Vejle Bibliotek. Vejles hjemmeside er en af de flotteste og mest indholsrige der er set! Her er virkelig noget at komme efter for brugerne, og de fleste andre biblioteker kunne med fordel kigge forbi for at se hvordan det kan gøres. diplom

Hvilke biblioteker

Ifølge UBIS-betænkningen (se Søndag Aften Arkiv) havde 42 folkebiblioteker etableret hjemmesider i marts 1997. I oktober 1998 er det totale antal kommuner, hvis folkebiblioteker har hjemmesider nået op på 87. Det er ihvertfald det samlede antal kommunale folkebiblioteker som kan findes gennem søgetjenester som jubii, yahoo.dk, kvasir.dk og Bibliotekarforbundet. Vi har valgt kun at anmelde de folkebiblioteker, som er lagt ind på to ud af tre af de almindeligt kendte søgemaskiner, Jubii, Yahoo.dk og Kvasir.I kommuner med flere filialer på Internet, nøjes vi med at anmelde den største af filialerne.

Til oversigt over biblioteker

Andre henvisninger

Vi har ikke kendskab til andre sammenlignelige vurderinger af danske folkebiblioteker på Internet. På Biblioteksskolen er der et vist arbejde med kvalitetskriterier på Internet. Vi har haft særdeles stor gavn af Folkebibliotekernes Internetguider - formål, funktion og kvalitet. En hovedopgave udarbejdet af Benno Jensen, Danmarks Biblioteksskole 1998. Benno Jensen har samtidigt ydet en stor hjælp i tilrettelæggelsen af arbejdet med disse anmeldelser og medvirket ved gennemførslen af det omfattende arbejde.

  Til oversigt over biblioteker

Søndag Aften 1098

Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som kilde.

[Næste artikel]

 



Samlet oversigt over
CulturCronikker 1997-2007





 




arkitektur & design | biblioteker | film | internet | kunst | litteratur | musik | teater & dans

colofon | | links | søg | debat | gæstebog | nyhedsbrev | @ -mail til redaktionen

© 1997- Søndag Aften. All rights reserved.