Søndag Aften fortsætter gennemgangen af det danske
bibliotekssystem på Internet ved at se på hjemmesiderne for biblioteksorganisationerne.
Mangel på penge er selvfølgelig en af de væsentlige årsager til at
folkebibliotekernes hjemmesider er så ringe, som det fremgår af Søndag Aftens
gennemgang (se Søndag Aften Arkiv). Flere penge til hjemmesider
kan betale for mere omfattende indhold, stærkere databaseløsninger og bedre design.
Øgede bevillinger til feltet kan også sikre at mere end en eneklt medarbejder engagerer
sig i arbejdet med hjemmesiden.
Men en væsentlig del af vores kritik gik på manglende policy for
folkebibliotekernes hjemmesider. Det er ikke hin enkelte websnedker der skal beslutte,
hvilke målgrupper man vil prioritere eller hvilken grad af kommunikation man vil have med
brugerne. Kriterier for, hvilke links man vil have på hjemmesiden eller for opdatering er
heller ikke et blot spørgsmål for en enkelt engageret.
På samme måde som ledelsen på det enkelte bibliotek har påtaget sig et
ansvar ved policy for bogvalg og for øvrige materialer, bør ledelsen også engagere sig
og lægge retningslinjer for hjemmesiden. Bibliotekets ledelse arbejder som en selvfølge
for at sikre størst mulig åbningstid for biblioteket. Ofte med kreative løsninger.
Når man ser, hvor mange biblioteker, som har ladet sig nøje med DDE's
lukketider for opdateringer af databaser, fristes man til at spørge: hvor mange
biblioteksledelser har forsøgt at presse DDE - eller de andre databaseleverandører - til
at udvide net-åbningstiden yderligere?
Nettets virkelighed tyder ikke på offensivt pres fra
biblioteksledelserne.
Alle siger IT
Når man følger debatten om UBIS-betænkningen, er der enslydende
begejstring i hele biblioteksverdenen: alle vil have mere IT til bibliotekerne, først og
fremmest for at betjene borgerne bedre i informationssamfundet.
Det handler naturligvis om penge - og de penge er der som bekendt vigtige
slagsmål om. men det handler også om reelt engagement i sagen. Internet og hjemmesider
er langt fra hele svaret på de kommende IT-udfordringer. Men det er en strømpil.
Hvem skal inspirere og gå foran i IT-udviklingen?
Man kunne forvente, at nogle af de centrale organisationer i dansk
biblioteksvæsen tog handsken op. Hvem sikrer systematisk efteruddannelse og
erfaringsudveksling blandt websnedkerne? Hvem stiller kriterier for gode hjemmesider? Hvem
opfordrer ledelserne til at engagere sig i internet.
Burde biblioteksorganisationerne ikke have en mission på dette felt?
Sammenfattende må vi sige, at oplevelsen af de danske biblioteksorganisationers
hjemmesider er bedrøvelig. Mest forfærdeligt er det med Bibliotekarforbundets. Stor og
ambitiøs og fra en ressourcestærk organisation, men totalt og for længst gået i stå i
alt sit rod.
Bibliotekslederforeningens og Danmarks Biblioteksforenings hjemmesider er også langt
fra inspirerende.
Hvis ikke Bibliotekslederforeningen kan bruge Internet som reel værdiforøgelse i
foreningens arbejde - hvordan skal man så overbevise de mindre IT-engagerede
biblioteksledere om de nødvendige IT-investeringer?
Hvis ikke Danmarks Biblioteksforening kan lave en engageret og visionær hjemmeside,
hvordan kan de så forklare de mange kommunalpolitikere, at bibliotekerne skal spille en
vigtig rolle i udvikling af de kommunale hjemmesider?
Når Danmarks Biblioteksforening mener at de forskellige materialetyper på
bibliotekerne skal ligestilles, hvorfor er alle publikationer stadig på trykte medier?
Heldigvis er dog også lyspunkter at hente blandt organisationerne. Det er
DanskBibliotekscenter, Biblioteksskolen og den helt nye Danmarks Elektroniske
Forskningsbibliotek. I alle tilfælde organisationer som forsøger at skabe ekstra
værdier ved aktiv anvendelse af internet. Men også organisationer som har afsat penge
til formålet!
De øvrige svage hjemmesider kan man undskylde på forskellig vis, men hvorfor
"gå på nettet", når man hverken kan eller vil satse det, der skal til. Det er
ikke i væsenets interesse at optræde som glade amatører. Dette væsen er jo ikke en
hvilken som helst branche i denne sammenhæng - eller hvad ?
Der skal mere end håndslag og hensigtserklæringer til.
Note: Vi har i anmeldelserne hovedsageligt vurderet
efter samme kriterier som ved folkebibliotekerne.
Vi har dog naturligvis taget hensyn til at organisationerne i det væsentlige henvender
sig til fagfolk, hvorfor vi ikke har kritiseret indforstået sprog, forkortelser etc.
Da vi mener at alle disse organisationer har en mission på internet, har vi valgt at
anmelde alle organisationer, uanset om de selv har meldt sig til de gængse søgemaskiner.
Til oversigt over
forskningsbiblioteker
Til oversigt over
folkebiblioteker
Søndag Aften
1198
Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som
kilde.
[Næste artikel]