Søndag Aften
In Association with Amazon.com

FRITEKSTSØGNING
Søg blandt over 500 artikler


Støttet af Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter


februar 1999


Kunst som tilbehør


Kreative partnerskaber skal parre kunst og erhvervsliv. Den farlige kunst bliver sorteper.

Huset i Magstræde var rammen om tre raske dage i slutningen af januar, hvor man på nordisk plan beskæftigede sig med (nye) tendenser inden for kultursponsering, oplevelsesindustrien herunder musikfestivaler og virksomhedernes behov for imagepleje.

Konferencen handlede i høj grad om finansiering og markedsføring. Ikke meget om kultur og slet ikke om kunst.

Som arrangørerne lagde ud med at problematisere det vigende salg af musik-CD og billetter til festivalerne overfor forudsigelsen om det bærende element i det kommende, såkaldte 5. samfund, nemlig 'historien'. Vi køber ikke bare fornødenheder. Vi køber livsstil, de historier, vi får med i købet. Derfor er det vigtigt for producenterne, at deres produkter bliver identificeret med positive budskaber.

Her er det, at arrangørerne af brede kulturbegivenheder ser muligheden for et kreativt partnerskab mellem dem selv og det øvrige erhvervsliv: 'Eventmagerne' sørger for de positive begivenheder og budskaber. Virksomhederne (med)finansierer arrangementerne og bliver derved mere eller mindre direkte knyttet sammen med de gode budskaber. Der er ikke mere tale om passiv sponsering, men om 'associations-markedsføring'.

Måske kan parterne endda i fællesskab udvikle særligt tilpassede begivenheder til formålet. Ellers kan nye aktører bringe parterne sammen og bidrage til at kreativiteten udvikler sig. Også på dansk grund har flere sådanne konsulentfirmaer nu etableret sig.

Repræsentanterne for disse erhvervsområder var fortrøstningsfulde overfor udviklingen. Deres budskab til kunstnerne var, at de ikke havde grund til bekymring. Fremtiden var kunstens og kunstnerne kunne roligt deltage i sådanne arrangementer uden at gå på kompromis. De havde grund til al mulig selvtillid og selvfølelse.

'Kunsten er ligeså nødvendig for samfundsdannelsen som kloakering.'

Der var dog antydning til bekymring hos et par kulturpolitikere fra de to danske regeringspartier. Som det bl.a. blev formuleret, er alle 'kulturkroner' gode kroner, også selv om de leveres fra det private erhvervsliv. Men de bedste kulturkroner er dem, der går til det nye og eksperimenterende. Det er til gengæld også de farligste at bevilge, fordi budskabet i den kontroversielle, mindst folkelige kunst risikerer at falde tilbage på politikeren. 'Der er ikke stemmer i 'risikofyldte' kulturkroner.'

Erhvervslivet undgår typisk den slags kunst. Derfor ender den nybrydende kunst som sorteper i denne sammenhæng.

Videnskabsteoretikeren i forsamlingen så en farlig parallel mellem kunsten og videnskaben i deres forhold til industrien. Oprindelig var videnskab en idræt for rigmandssønner, der kunne forske, som det behagede dem. I dag er videnskaben som 'big science' helt i industriens vold. Det kan gå kunsten på samme måde, at den sælger sin sjæl for magt.

Hvis man skal tro på fremtidsforskerne (i industriens vold(?)) og deres forestilling om fortællingen/historien som afgørende faktor i fremtidens samfund, så vil der være meget store penge i at kunne fortælle de 'rigtige' historier for de økonomiske magthavere og deres kunder.

Underholdning er snart ikke bare et spørgsmål om tidsfordriv. Det er blevet en salgsfremmende faktor, der tilbyder sig til højestbydende industrivirksomhed.

Og underholdningen finder stadig nye veje. Internet bliver en af de helt brede.

Sidste år talte man om Internet som en Information Highway. Til næste år bliver der tale om Intertainment Highway. Så kan vi sidde dér hver især i vor egen stue og føle nærheden i den interaktive fjernkommunikation og konsumere i stadig flere niveauer. Enhver bevægelse, vi foretager på Nettet, vil blive registreret og analyseret, så vi hver især kommer til at udgøre en stadig mere veldefineret skydeskive for industriens målrettede markedsføring. Og i en kaotisk verden vil vi føle os trygge og loyale over for de nye markedsorienterede fællesskaber, vi finder på Nettet.

Budskabet til livemusikken er at dette er den nye interaktive scene, der vil gøre alle lykkelige - og nogle endda rige.

Musikindustrien får en central placering, både som aftager og som køber af gode associationer. Og ikke bare musikken, men også museer, teatre o.s.v. kan møde op med deres fortællinger - og så ikke et ord om sporten og dens associationer.

Søndag Aften 0299

Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som kilde.

[Næste artikel]

 



Samlet oversigt over
CulturCronikker 1997-2007





 




arkitektur & design | biblioteker | film | internet | kunst | litteratur | musik | teater & dans

colofon | | links | søg | debat | gæstebog | nyhedsbrev | @ -mail til redaktionen

© 1997- Søndag Aften. All rights reserved.