Haves: et middelmådigt forsøg alle var enige om.
Ønskes: en landingsbane der viser at forsøget pegede rigtigt.
Efter offentliggørelsen af slutrapporten om de regionale
kulturforsøg melder det klare spørgsmål sig: hvad skal vi så bruge det til?
Forsøget blev sat igang af en begejstret kulturminister
som mente at dette forsøg var irreversibelt (at man ikke kunne vende tilbage bagefter).
Den næste kulturminister udtrykte skepsis og den tredje minister skal finde en
landingsbane uden at træde for mange over tæerne.
Forsøget blev fra starten bakket op af alle centrale
politiske og administrative aktører. En del af forsøgets intentioner fremgår senere som
et væsentligt element i Opgavekommisionen.
Forsøget har kostet 27 mio kr. årligt i 3 år og omfattet
godt 2 mio danskere - hvoraf der næppe er mange promille som nogensinde har været klar
over at de var udsat for et forsøg som på sin vis handlede om at styrke nærdemokratiet.
Rimer kultur på struktur?
I en enkelt sætning i Nelleman-rapporten finder man en af
de væsentlige forklaringer på at de regionale kulturforsøg ikke lykkedes:
Der har undervejs i forsøget været en tendens til, at diskussionerne
har kredset om administrative fordelingspolitiske interesser og muligheder, fremfor at se
på det reelle kulturfaglige og kulturpolitiske indhold. (Evaluering
Det regionale kulturforsøg side 130)
Dagsordenen for det samlede forsøg har så tydeligt haft
et strukturelt og ikke et kulturpolitisk sigte. Der var 7 hovedmål med forsøgene, heraf
handlede de 6 om strukturelle forhold og kun en enkelt om kulturpolitik (at
understøtte og videreudvikle de professionelle, kulturelle institutioner og
produktionsmiljøer i regionen med vægt på kvalitet).
Evalueringsrapporten kan ovenikøbet konkludere, at en
række af de strukturelle ønsker ikke er lykkedes.
I tre af forsøgene har man opnået øget
strukturel kompleksitet. Ønsket var vist det modsatte?
Fire af ni forsøg respekterede ikke armslængdeprincipperne - uanset at arsmlængde var
en af de få offentligt markerede forudsætninger for forsøgene. Og Københavns kommune,
som har haft en intens offentlig debat om armslængdeprincippet, er blandt de forsøg som
har fulgt armslængdeprincippet - ifølge evalueringen.
Vellykkede forsøg?
I princippet er et forsøg vellykket, hvis det viser nogle
erfaringer som siden kan bringe beslutningstagere videre.
Nøjes man dog med at vurdere, hvorvidt forsøgene i sig
selv viste rigtig vej for den fremtidige kulturpolitik er først og fremmest
kulturinstitutionernes reaktioner værd at bemærke.
Ifølge rapporten er lidt over halvdelen af
kulturinstitutionerne tilfredse med forsøget. (Det konkrete taludtryk for lidt over
halvdelen fremgår ikke af rapporten). Hele 59% havde positive forventninger
til forsøget. Det er tankevækkende at forsøgene ikke har indfriet de positive
forventninger som kulturinstitutionerne under et havde på forhånd.
Evalueringsrapporten fremhæver at især bibliotekerne er
blevet skuffede i deres forventninger. Men nærlæser man tallene er konklusionen endnu
værre. Gruppen af neutrale er blevet færre. Først og fremmest er mange af de, som på
forhånd Ingen forventninger havde, blevet Meget utilfredse eller utilfredse.
Renser man rapportens tal for de "neutrale" som
på forhånd Ingen forventninger havde og som bagefter svarede hverken-eller,
får man disse tal:
|
Før |
Efter |
|
Positiv |
Negativ |
Meget
tilfreds/tilfred |
Meget
utilfred/utilfreds |
Biblioteker |
94 |
6 |
71 |
29 |
Kulturhistoriske
museer |
84 |
16 |
71 |
29 |
Kunstmuseer |
92 |
8 |
86 |
14 |
Musik |
94 |
6 |
78 |
22 |
Teatre |
83 |
17 |
83 |
17 |
Utilfredsheden i forhold til positive
forventninger gælder således næsten alle områder - ikke kun bibliotekerne.
Forsøg som inspirator
Langt de fleste af kulturforsøgenes resultater kunne have
været opnået uden lovændringer. Alene det, at der har været fokus på kulturpolitik i
forsøgsområderne kombineret med flere penge har altså inspireret til at gennemføre
politiske ændringer i lokalområder.
Denne klare melding fra konsulenterne kan føre til to
konklusioner:
at staten ved samlede strategiske og inspirerende
initiativer kan igangsætte ændringer i kommunernes kulturpolitik
at forsøgene har en placebo-effekt. Bare det at man
kalder det forsøg kan sætte ændringer igang
Konsulenterne peger også gentagne gange på behovet for
samlet kulturpolitisk planlægning i de enkelte kommuner. Formelle krav eller blot stærke
opfordringer om kulturplaner vil føre til ændret fokus på kulturpolitik.
Kulturplaner vil i sig selv give adgang til ideer og forslag og dermed ændre de lokale
kulturpolitiske dagsordner.
Iværksættelse af en sådan planlægning, støttet af
inspiration og vejledning fra kulturministeriet, vil kunne skabe store ændringer i den
samlede kulturpolitik - uden at koste kulturministeriet voldsomme summer.
Evalueringen peger på behovet for skriftlige og vedtagne
kulturplaner. Som i mange andre af disse års konsulentrapporter foreslår man øget brug
af målsætningsredskaber.
Et enkelt grotesk udtryk for dette finder man i
Sønderjyllands Amt. Et af målene for amtets kulturforsøg var at afprøve og vurdere
det lokale musiklivs respons på at tilskud nu fordeles af amtet. Læs den en gang
til!
Målet handler altså ikke om, hvilken politik man fører
endsige at man ændrer den. Målet er at vide, hvad kulturmiljøer siger til ændrede
strukturer. Ingen forklaring på hvorfor man vil ændre. Dette kunne være en interessant
model til afprøvning af utallige politiske prøveballoner overfor en sagesløs
befolkning. Vi gør det fordi vi vil vide, hvad I siger til det!
Udlægning af opgaver
Et af de vigtige spørgsmål til de regionale kulturforsøg
var, om man kunne lægge flere opgaver ud til kommunerne. Dette spørgsmål er også rejst
af Opgavekommissionen. Forsøgsrapporten svarer ikke entydigt på
dette. Der er områder, for eksempel musikskolerne, som man mener kan lægges ud. Der er
også kommunale områder, som konsulenterne mener staten bør gå mere ind i (lokal
billedkunst).
Det mest radikale forslag fra konsulenterne er, at
gennemføre en differentiering blandt kommunerne. Dette skal ske ud fra en erkendelse af,
at der er stor forskel mellem små og store kommuner, øst- og vestdanmark og storby og
land. I realiteten var det en lignende erkendelse der fik kulturministeriet til at
supplere egnsteaterloven med små storbyteatre. Der vil være utallige
administrative og politiske vanskeligheder i at gennemføre en sådan omlægning af
rammerne for kommunernes kulturpolitik. Men det vil være særdeles spændende, hvis det
kan lykkes for kulturministeriet at samarbejde med kommunerne ud fra virkelighedens
kulturliv og ikke kun ud fra de administrative begrænsninger som den nuværende
lovgivning giver.
Man kan dog forvente, at både stat og kommuner vil sidde
med lommeregnere med mange decimaler for at sikre den fremtidige økonomi. De første
meldinger fra kommunale repræsentanter tyder i hvert fald også på dette. Kommunerne
skal behandles lige, er meldingen. Vi spørger: hvorfor? De er jo ikke lige.
Færre niveauer
En væsentlig del af formålet med udlægning af oipgaver
fra staten til kommunerne er, at mindske bureaukratiet. Meldingen er, at færre
administrative niveauer er lettere at overskue for borgere og for kulturmiljøer.
Evalueringen af de regionale kulturforsøg lægger kun op
til udlægning på få områder.
Det er dog naivt at forestille sig, at fremtidens danske
kulturpolitik bliver mere overskuelig og med færre administrative niveauer. Dansk
kulturpolitisk praksis med mange bække små - og dermed mange interessenter -
står fortsat stærkt. Det er en praksis som sikrer, at der er en bred opbakning bag nye
initiativer.
Et par aktuelle eksempler fra Aarhus belyser dette:
Der er debat om kunstakademiernes fremtid. (Se Søndag Aften arkiv). Især er der sat spørgsmålstegn ved det
Jyske Kunstakademis fortsatte eksistens. Ingen kan være i tvivl om at de videregående
kunstneriske uddannelser er en statsopgave. Alligevel indebærer debatten om fortsættelse
af det Jyske Kunstakademi stærkt tryk på Aarhus kommune og Amt for at være med til at
sikre den fremtidige financiering.
I Jyllands-Posten citeres Aarhus kommunes kulturrådmand
i anledning af evalueringen af de regionale forsøg for synspunktet, at Aarhus amt skal
gå mere aktivt ind i kulturområdet. Et synspunkt som har sin klare pragmatiske fornuft,
men som på ingen måde harmonerer med baggrunden for forsøgene: færre administrative
enheder i dansk kulturpolitik.
For at gøre billdet mere broget foreslår evalueringen
endda, at staten skal overveje at øge sine incitamenter til lokalt initiativ i
forhold til nogle af kulturopgaverne. Altså nye gulerodsprincipper for at sætte
initiativer igang?
Hvor er debatten?
Den nuværende kulturminister har fået den utaknemmelige
opgave at finde en landingsbane efter afslutningen af forsøgene. Kulturminsiteren har
undladt at konkludere på rapporten. Hendes kommentarere viser først og fremmest
et ønske om at fastholde den lokale forankring i kulturpolitiken og et synspunkt om at
arbejde videre med den differentierede model som Nelleman-konsulenterne peger på.
Ordret siger kulturministeren, at hun finder evalueringens resultater
interessante og ser perspektiver i rapportens anbefalinger. Hvis kulturministerens
vurdering skulle oversættes indenfor en succes-karakterskala fra 00-13 vil vi tale om et
5 eller 6 tal. Altså ikke-bestået.
Kulturministeriet havde skiftende opfattelser af, hvordan rapporten skulle
offentliggøres. Man endte med den usædvanlige holdning, at rapporten kom til pressen
samtidigt med øvrig offentliggørelse. Pressen plejer ellers at få finanslove,
statsministertaler m.v. inden offentliggørelse.
Det har bevirket, at pressen havde meget kort tid til at sætte sig ind i
rapporten inden man skrev historierne. Det er en af grundene til at debatten umiddelbart
efter offentliggørelsen har været så fåmeldt.
Ingen dagblade har forholdt sig til den væsentlige kritik der er i at
kulturområderne er blevet mere negative undervejs.
Dagbladet Information kalder de
regionale kulturforsøg for en succes. Et udtryk som hverken
Nelleman-konsulenterne eller kulturministeren kan tages til indtægt for.
Informations succes-historie følges op af en leder, som synes at der skal
sættes mere turbo på udlægning af kulturpolitik fra stat til kommuner.
Dagbladet Politiken bruger
overskriften Kulturforsøg giver pote. Artiklen peger på kulturministerens
forslag om at man ikke skal støtte kulturlivet på samme måde i hele landet. Politiken
forholder sig på ingen måde til kulturområdernes kritik, arsmlængdeprincippet eller
den øgede strukturelle kompleksitet.
Dagbladet Aktuelt kalder
kulturforsøgene for en tam fidus. Aktuelt hæfter sig ved, at evalueringen
viser, at der ikke er nogen reel kulturpolitisk forskel mellem før og efter forsøgene.
Aktuelt citerer derudover professor Jørn Langsted for at mene at forsøgene er bimlende
åndssvage (Jørn Langsted har langt mere grundige og argumenterende synspunkter om
de regionale forsøg - se Søndag Aften Arkiv)
Jyllands-Posten har især brugt spalteplads
til vurderinger af mulighed for at lægge flere opgaver ud til kommunerne. Man redegør
for konsulentfirmaets forslag til ændrede armslængdeprincipper - uden at nævne at
konsulentfirmaet kritiserer fire ud af ni forsøg for ikke at opfylde
armslængdeprincippet.
Decentralisering eller ej
Debatten om de regionale kulturforsøg er således blevet til en rent
strukturel debat om man skal lægge flere opgaver ud til kommunerne eller ej. De få
kommunalpolitikere som har været citeret i landspressen har klart sagt at de vil have
flere opgaver.
Så selv om konsulentrapporten siger at diskussionerne har kredset om
administrative fordelingspolitiske interesser og muligheder, så tyder alt på at
diskussionerne fortsætter ud fra dette perspektiv.
Ingen dagblade har refereret at de lokale kulturmiljøer er blevet mere
negative end da forsøgene startede. Lige nu er kulturmiljøerne faktisk slet ikke
tilstede i den offentlige debat om de regionale kulturforsøg.
Intet tyder på at kommunalpolitikere eller kulturministerium rejser den
af konsulenterne ønskede debat om det reelle kulturfaglige og kulturpolitiske
indhold.
Hvis de statslige råd og udvalg blander sig i debatten vil de blive
beskyldt for at mele egen kage i magtspillet. Det er dog interessant at de også har de
lokale kulturmiljøers kritik med som skyts til at fastholde den kulturpolitiske dimension
i fastlæggelsen af den fremtidige kulturpolitik.