Søndag Aften
In Association with Amazon.com

FRITEKSTSØGNING
Søg blandt over 500 artikler


Støttet af Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter


marts 1999


Regionale kulturforsøg:    Landingsbane søges


Haves: et middelmådigt forsøg alle var enige om. Ønskes: en landingsbane der viser at forsøget pegede rigtigt.

Efter offentliggørelsen af slutrapporten om de regionale kulturforsøg melder det klare spørgsmål sig: hvad skal vi så bruge det til?

Forsøget blev sat igang af en begejstret kulturminister som mente at dette forsøg var irreversibelt (at man ikke kunne vende tilbage bagefter). Den næste kulturminister udtrykte skepsis og den tredje minister skal finde en landingsbane uden at træde for mange over tæerne.

Forsøget blev fra starten bakket op af alle centrale politiske og administrative aktører. En del af forsøgets intentioner fremgår senere som et væsentligt element i Opgavekommisionen.

Forsøget har kostet 27 mio kr. årligt i 3 år og omfattet godt 2 mio danskere - hvoraf der næppe er mange promille som nogensinde har været klar over at de var udsat for et forsøg som på sin vis handlede om at styrke nærdemokratiet.

Rimer kultur på struktur?

I en enkelt sætning i Nelleman-rapporten finder man en af de væsentlige forklaringer på at de regionale kulturforsøg ikke lykkedes:

Der har undervejs i forsøget været en tendens til, at diskussionerne har kredset om administrative fordelingspolitiske interesser og muligheder, fremfor at se på det reelle kulturfaglige og kulturpolitiske indhold. (Evaluering Det regionale kulturforsøg side 130) 

Dagsordenen for det samlede forsøg har så tydeligt haft et strukturelt og ikke et kulturpolitisk sigte. Der var 7 hovedmål med forsøgene, heraf handlede de 6 om strukturelle forhold og kun en enkelt om kulturpolitik (at understøtte og videreudvikle de professionelle, kulturelle institutioner og produktionsmiljøer i regionen med vægt på kvalitet).

Evalueringsrapporten kan ovenikøbet konkludere, at en række af de strukturelle ønsker ikke er lykkedes.

I tre af forsøgene har man opnået øget strukturel kompleksitet. Ønsket var vist det modsatte?
Fire af ni forsøg respekterede ikke armslængdeprincipperne - uanset at arsmlængde var en af de få offentligt markerede forudsætninger for forsøgene. Og Københavns kommune, som har haft en intens offentlig debat om armslængdeprincippet, er blandt de forsøg som   har fulgt armslængdeprincippet - ifølge evalueringen.

Vellykkede forsøg?

I princippet er et forsøg vellykket, hvis det viser nogle erfaringer som siden kan bringe beslutningstagere videre.

Nøjes man dog med at vurdere, hvorvidt forsøgene i sig selv viste rigtig vej for den fremtidige kulturpolitik er først og fremmest kulturinstitutionernes reaktioner værd at bemærke.

Ifølge rapporten er lidt over halvdelen af kulturinstitutionerne tilfredse med forsøget. (Det konkrete taludtryk for lidt over halvdelen fremgår  ikke af rapporten). Hele 59% havde positive forventninger til forsøget. Det er tankevækkende at forsøgene ikke har indfriet de positive forventninger som kulturinstitutionerne under et havde på forhånd.

Evalueringsrapporten fremhæver at især bibliotekerne er blevet skuffede i deres forventninger. Men nærlæser man tallene er konklusionen endnu værre. Gruppen af neutrale er blevet færre. Først og fremmest er mange af de, som på forhånd Ingen forventninger havde, blevet Meget utilfredse eller utilfredse.

Renser man rapportens tal for de "neutrale" som på forhånd Ingen forventninger havde og som bagefter svarede hverken-eller, får man disse tal:

Før

Efter

Positiv

Negativ

Meget tilfreds/tilfred

Meget utilfred/utilfreds

Biblioteker

94

6

71

29

Kulturhistoriske museer

84

16

71

29

Kunstmuseer

92

8

86

14

Musik

94

6

78

22

Teatre

83

17

83

17

Utilfredsheden i forhold til positive forventninger gælder således næsten alle områder - ikke kun bibliotekerne.

Forsøg som inspirator

Langt de fleste af kulturforsøgenes resultater kunne have været opnået uden lovændringer. Alene det, at der har været fokus på kulturpolitik i forsøgsområderne kombineret med flere penge har altså inspireret til at gennemføre politiske ændringer i lokalområder.

Denne klare melding fra konsulenterne kan føre til to konklusioner:

  • at staten ved samlede strategiske og inspirerende initiativer kan igangsætte ændringer i kommunernes kulturpolitik

  • at forsøgene har en placebo-effekt. Bare det at man kalder det forsøg kan sætte ændringer igang

Konsulenterne peger også gentagne gange på behovet for samlet kulturpolitisk planlægning i de enkelte kommuner. Formelle krav eller blot stærke opfordringer om kulturplaner vil føre til ændret fokus på kulturpolitik. Kulturplaner vil i sig selv give adgang til ideer og forslag og dermed ændre de lokale kulturpolitiske dagsordner.

Iværksættelse af en sådan planlægning, støttet af inspiration og vejledning fra kulturministeriet, vil kunne skabe store ændringer i den samlede kulturpolitik - uden at koste kulturministeriet voldsomme summer.

Evalueringen peger på behovet for skriftlige og vedtagne kulturplaner. Som i mange andre af disse års konsulentrapporter foreslår man øget brug af målsætningsredskaber.

Et enkelt grotesk udtryk for dette finder man i Sønderjyllands Amt. Et af målene for amtets kulturforsøg var at afprøve og vurdere det lokale musiklivs respons på at tilskud nu fordeles af amtet. Læs den en gang til!

Målet handler altså ikke om, hvilken politik man fører endsige at man ændrer den. Målet er at vide, hvad kulturmiljøer siger til ændrede strukturer. Ingen forklaring på hvorfor man vil ændre. Dette kunne være en interessant model til afprøvning af utallige politiske prøveballoner overfor en sagesløs befolkning. Vi gør det fordi vi vil vide, hvad I siger til det!

Udlægning af opgaver

Et af de vigtige spørgsmål til de regionale kulturforsøg var, om man kunne lægge flere opgaver ud til kommunerne. Dette spørgsmål er også rejst af Opgavekommissionen. Forsøgsrapporten svarer ikke entydigt på dette. Der er områder, for eksempel musikskolerne, som man mener kan lægges ud. Der er også kommunale områder, som konsulenterne mener staten bør gå mere ind i (lokal billedkunst).

Det mest radikale forslag fra konsulenterne er, at gennemføre en differentiering blandt kommunerne. Dette skal ske ud fra en erkendelse af, at der er stor forskel mellem små og store kommuner, øst- og vestdanmark og storby og land. I realiteten var det en lignende erkendelse der fik kulturministeriet til at supplere egnsteaterloven med små storbyteatre. Der vil være utallige administrative og politiske vanskeligheder i at gennemføre en sådan omlægning af rammerne for kommunernes kulturpolitik. Men det vil være særdeles spændende, hvis det kan lykkes for kulturministeriet at samarbejde med kommunerne ud fra virkelighedens kulturliv og ikke kun ud fra de administrative begrænsninger som den nuværende lovgivning giver.

Man kan dog forvente, at både stat og kommuner vil sidde med lommeregnere med mange decimaler for at sikre den fremtidige økonomi. De første meldinger fra kommunale repræsentanter tyder i hvert fald også på dette. Kommunerne skal behandles lige, er meldingen. Vi spørger: hvorfor? De er jo ikke lige.

Færre niveauer

En væsentlig del af formålet med udlægning af oipgaver fra staten til kommunerne er, at mindske bureaukratiet. Meldingen er, at færre administrative niveauer er lettere at overskue for borgere og for kulturmiljøer.

Evalueringen af de regionale kulturforsøg lægger kun op til udlægning på få områder.

Det er dog naivt at forestille sig, at fremtidens danske kulturpolitik bliver mere overskuelig og med færre administrative niveauer. Dansk kulturpolitisk praksis med mange bække små - og dermed mange interessenter - står fortsat stærkt. Det er en praksis som sikrer, at der er en bred opbakning bag nye initiativer.

Et par aktuelle eksempler fra Aarhus belyser dette:

  • Der er debat om kunstakademiernes fremtid. (Se Søndag Aften arkiv). Især er der sat spørgsmålstegn ved det Jyske Kunstakademis fortsatte eksistens. Ingen kan være i tvivl om at de videregående kunstneriske uddannelser er en statsopgave. Alligevel indebærer debatten om fortsættelse af det Jyske Kunstakademi stærkt tryk på Aarhus kommune og Amt for at være med til at sikre den fremtidige financiering.

  • I Jyllands-Posten citeres Aarhus kommunes kulturrådmand i anledning af evalueringen af de regionale forsøg for synspunktet, at Aarhus amt skal gå mere aktivt ind i kulturområdet. Et synspunkt som har sin klare pragmatiske fornuft, men som på ingen måde harmonerer med baggrunden for forsøgene: færre administrative enheder i dansk kulturpolitik.

For at gøre billdet mere broget foreslår evalueringen endda, at staten skal overveje at øge sine incitamenter til lokalt initiativ i forhold til nogle af kulturopgaverne. Altså nye gulerodsprincipper for at sætte initiativer igang?

Hvor er debatten?

Den nuværende kulturminister har fået den utaknemmelige opgave at finde en landingsbane efter afslutningen af forsøgene. Kulturminsiteren har   undladt at konkludere på rapporten. Hendes kommentarere viser først og fremmest et ønske om at fastholde den lokale forankring i kulturpolitiken og et synspunkt om at arbejde videre med den differentierede model som Nelleman-konsulenterne peger på.

Ordret siger kulturministeren, at hun finder evalueringens resultater interessante og ser perspektiver i rapportens anbefalinger. Hvis kulturministerens vurdering skulle oversættes indenfor en succes-karakterskala fra 00-13 vil vi tale om et 5 eller 6 tal. Altså ikke-bestået.

Kulturministeriet havde skiftende opfattelser af, hvordan rapporten skulle offentliggøres. Man endte med den usædvanlige holdning, at rapporten kom til pressen samtidigt med øvrig offentliggørelse. Pressen plejer ellers  at få finanslove, statsministertaler m.v. inden offentliggørelse.

Det har bevirket, at pressen havde meget kort tid til at sætte sig ind i rapporten inden man skrev historierne. Det er en af grundene til at debatten umiddelbart efter offentliggørelsen har været så fåmeldt.

Ingen dagblade har forholdt sig til den væsentlige kritik der er i at kulturområderne er blevet mere negative undervejs.

Dagbladet Information kalder de regionale kulturforsøg for en succes. Et udtryk som hverken Nelleman-konsulenterne eller kulturministeren kan tages til indtægt for.

Informations succes-historie følges op af en leder, som synes at der skal sættes mere turbo på udlægning af kulturpolitik fra stat til kommuner.

Dagbladet Politiken bruger overskriften Kulturforsøg giver pote. Artiklen peger på kulturministerens forslag om at man ikke skal støtte kulturlivet på samme måde i hele landet. Politiken forholder sig på ingen måde til kulturområdernes kritik, arsmlængdeprincippet eller den øgede strukturelle kompleksitet.

Dagbladet Aktuelt kalder kulturforsøgene for en tam fidus. Aktuelt hæfter sig ved, at evalueringen viser, at der ikke er nogen reel kulturpolitisk forskel mellem før og efter forsøgene. Aktuelt citerer derudover professor Jørn Langsted for at mene at forsøgene er bimlende åndssvage (Jørn Langsted har langt mere grundige og argumenterende synspunkter om de regionale forsøg - se Søndag Aften Arkiv)

Jyllands-Posten har især brugt spalteplads til vurderinger af mulighed for at lægge flere opgaver ud til kommunerne. Man redegør for konsulentfirmaets forslag til ændrede armslængdeprincipper - uden at nævne at konsulentfirmaet kritiserer fire ud af ni forsøg for ikke at opfylde armslængdeprincippet.

Decentralisering eller ej

Debatten om de regionale kulturforsøg er således blevet til en rent strukturel debat om man skal lægge flere opgaver ud til kommunerne eller ej. De få kommunalpolitikere som har været citeret i landspressen har klart sagt at de vil have flere opgaver.

Så selv om konsulentrapporten siger at diskussionerne har kredset om administrative fordelingspolitiske interesser og muligheder, så tyder alt på at diskussionerne fortsætter ud fra dette perspektiv.

Ingen dagblade har refereret at de lokale kulturmiljøer er blevet mere negative end da forsøgene startede. Lige nu er kulturmiljøerne faktisk slet ikke tilstede i den offentlige debat om de regionale kulturforsøg.

Intet tyder på at kommunalpolitikere eller kulturministerium rejser den af konsulenterne ønskede debat om  det reelle kulturfaglige og kulturpolitiske indhold.

Hvis de statslige råd og udvalg blander sig i debatten vil de blive beskyldt for at mele egen kage i magtspillet. Det er dog interessant at de også har de lokale kulturmiljøers kritik med som skyts til at fastholde den kulturpolitiske dimension i fastlæggelsen af den fremtidige kulturpolitik.

Søndag Aften 0399

Læs også:

Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som kilde.

[Næste artikel]

 



Samlet oversigt over
CulturCronikker 1997-2007





 




arkitektur & design | biblioteker | film | internet | kunst | litteratur | musik | teater & dans

colofon | | links | søg | debat | gæstebog | nyhedsbrev | @ -mail til redaktionen

© 1997- Søndag Aften. All rights reserved.