Søndag Aften
In Association with Amazon.com

FRITEKSTSØGNING
Søg blandt over 500 artikler


Støttet af Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter


marts 1999


Regionale kulturforsøg:    Armslængde for konsulenter


Der er kommet flere pengene til kulturen, skriver Nelleman-konsulenterne i rapporten om de regionale kulturforsøg. Søndag Aften har foretaget en sammenlignende tekstanalyse mellem den offentliggjorte Nelleman-rapport om de regionale kulturforsøg - og det ikke-offentliggjorte udkast. Heri hed det: forsøgene har således ikke medført en egentlig opprioritering.

I december 98 forelå Nelleman-konsulenternes udkast til evaluering af de regionale kulturforsøg. Dette udkast har siden været drøftet med kulturministerium og involverede kommuner inden den endelige rapport kunne offentliggøres den 1. marts.

Søndag Aften har sammenlignet udkastet med den endelige version. De to versioner adskiller sig først og fremmest i at der er foretaget sproglige forbedringer og præciseringer. Men på en række punkter, er der også foretaget ændringer som har politisk betydning.

Her er uddrag fra de to tekster sat op overfor hinanden:

  Udkast december 1998 Offentliggjort marts 1999
Rapportens titel De regionale kulturforsøg Det regionale kulturforsøg
  Kommentar: en pudsig ændring efter at forsøget/-ene hidtil konsekvent er blevet omtalt i flertal
Om politikernes holdning Det er vores vurdering, at såfremt de overordnede forsøgsmål vedrørende helhedsorientering og målretning skal forfølges, er det nødvendigt med et relativt stort engagement på de politisk/administrative plan (udgået)
Om borgernes holdning Generelt har forsøgene ikke haft den store bevågenhed blandt borgerne, specielt ikke i storbykommunerne.

Meget peger på, at det er hensigtsmæssigt at skabe en platform for at sikre løbende dialog mellem politikere og kulturfolk.

(hele afsnittet om borgerne udgået)
Resultatmønstre Det konstateres, at kultursektoren må tage sig selv mere alvorligt, når der planlægges på det konkrete plan. Kulturen må i lighed med andre sektorer foretage strategiske analyser af sig selv f.eks. med hensyn til styrker/svagheder, mulighedes/trusler, samt af konkurrenterne: markedet overfor kulturopgaverne. (udgået)
Økonomi Ja, der er kommet flere penge til kulturen i forsøgsregionerne, men samlet set er realvæksten på niveau med realvæksten for kommunale serviceopgaver generelt. Samlet set er der i forsøgsperioden tilført ekstra kulturmidler til forsøgsregionerne både i form af statslige forsøgs- og udviklingsmidler og i mere begrænset omfang via regionale og lokale midler.
Dispositionsfrihed Nej, den økonomiske og kulturfaglige dispositionsfrihed er ikke udnyttet i nævneværdig grad. Den økonomiske og kulturfaglige dispositionsfrihed er udnyttet, primært i sidste halvdel af forsøget, og her i stigende grad.
Organisation Tre ud af fire tværgående forsøg har på forskellig vis dobbeltadministration og dobbelte muligheder. Det vil sige, de forskellige parter i en sådan tværgående forsøgsledelse kan spille på to heste: fællesskabets og (hvis det ikke giver resultat) egen organisation. (udgået)
Armslængde Vi vurderer, at fem ud af ni regioner respekterer armslængdeprincippet og balancen mellem det politiske ansvar og den kulturfaglige og kunstneriske sagkundskab og frihed. Vi vurderer, at fem ud af ni regioner respekterer armslængdeprincippet.
Flere penge? Kulturbudgetterne i forsøgsregionerne under ét er steget. Ved at korrigere for den gennemsnitlige inflationsrate i forsøgsårene (2,1% om året) må vi også konkludere, at der er tale om en realvækst. Denne er størst i perioden 1996-97, hvorefter den falder til ca. omkring det halve niveau i efterfølgende forsøgsår.
Er realvæksten større end den almindelige kommunale/amtskommunale udgiftsudvikling på serviceområderne? Samlet set er svaret nej. Ifølge Finansministeriets opgørelser er realvæksten i den samlede kommunale servicesektors udgifter 2,0%, både i perioden 1996-97 og 1997-98. Vurderes realvæksten i kulturforsøgene under ét i forhold hertil, kan det konkluderes, at man i forsøgsregionerne blot har holdt stigningstakten for den kommunale servicesektor under ét. Forsøgene har således ikke medført en egentlig opprioritering på bekostning af andre udgiftsområder - men man
har undgået nedprioriteringer i budgetmæssig forstand.
Der er kommet flere penge til kulturen i forsøgsområderne.
Regionerne har tilført yderligere midler til de forsøgsaktiviteter, som er indeholdt i forsøgsaftalerne - primært hentet fra regionernes samlede kulturbudgetter.

(alle sammenligninger med kommunernes øvrige udgiftsudvikling er udgået)

Organisation - det lokale/regionale niveau øget bureaukrati øget kompleksitet
Organisation - de tværgående forsøg I midtvejsmålingen hævdede flere forskellige parter i Storstrøm, især i kulturmiljøerne, at der var skabt et for stort bureaukrati, en kolos på lerfødder. Denne holdning er blødt op fra de forskellige adspurgte, og det er en generel vurdering, at kolossen er blevet mindre tung i sidste halvdel af forsøget. Fra kulturmiljøerne har der været nogen skepsis i første halvdel af forsøget i forhold til strukturen, hvor institutioner, foreninger mv. oplevede struktur og samspil som uigennemskuelig og langsommelig. Der er imidlertid sket en klar holdningsændring i sidste halvdel af forsøget.

En del af ovenstående ændringer kan nærmest kategoriseres som sproglige forskønnelser. Det almindeligt brugte udtryk bureaukrati - som også blev anvendt af kunsulentfirmaet ved Midtvejsrapporterne - skal åbenbart omskrives til kompleksitet.

Det er dog påfaldende at enkelte vurderingskriterier er faldet helt ud - eksempelvis borgernes holdning. Det helt primære formål med forsøgene, at få kunsten tættere til borgerne, bliver derfor ikke belyst gennem evalueringen.

Det er bemærkselsesværdigt, at vurderingen af udnyttelsen af dispositionsfriheden kan ændres så radikalt som det ses i de to tekster. Ligesom ændringen i vurderingen af forsøgenes økonomiske konsekvenser, må siges at have stor betydning.

Både dispositionsfriheden og de øgede penge til kulturregionerne har været nævnt i dagspressen som positive resultater af det/de regionale kulturforsøg.

Nogle af ændringerne kan naturligvis skyldes, at der har været faktuelle fejl i materialet forud for decemberudkastet.

Armslængde for konsulenter

Det reelle problem er dog, at der har været så tæt kontakt mellem evaluator og kulturministerium/berørte kommuner, at det udefra set er umuligt at vurdere baggrunden for ændringerne.

Relationen mellem konsulentvirksomheder og offentlige opdragsgivere er i et gråzoneområde. Opdragsgiver har naturligvis andre hensigter med konsulentarbejdet end blot at få leveret en neutral beskrivelse af tilstande. Konsulentvirksomheder kan ofte mistænkes for et ønske om at få yderligere opgaver for det offentlige.

Der savnes tydelige og offentlige retningslinjer for kommunikationen mellem offentlige opdragsgivere og konsulentvirksomheder - eksempelvis en udvidelse af kravene til åbenhed i forvaltningen. Hvis al skriftlig kommunikation foruden mødereferater var tilgængeligt for offentligheden, ville konsulentvirksomheder kunne optræde mere neutrale.

Der er behov for fastlæggelse af armslængdeprincipper for konsulentopgaver for offentlige institutioner. Det ville frigøre konsulenter for mistanker om bestilt arbejde. Og det ville tvinge offentlige myndigheder til i højere grad at melde rent ud med hensigter - i stedet for at gemme sig bag konsulenters neutralitet.

Søndag Aften 0399

Læs også:

Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som kilde.

[Næste artikel]

 



Samlet oversigt over
CulturCronikker 1997-2007





 




arkitektur & design | biblioteker | film | internet | kunst | litteratur | musik | teater & dans

colofon | | links | søg | debat | gæstebog | nyhedsbrev | @ -mail til redaktionen

© 1997- Søndag Aften. All rights reserved.