Søndag Aften
In Association with Amazon.com

FRITEKSTSØGNING
Søg blandt over 500 artikler


Støttet af Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter


juli 1999


gratis, gratis, gratis, gratis


håtetepekolonskråstregskråstreg:

Gratis pc'er er seneste skud på det tilbudsbugnende computermarked. Betalingen er flere reklamer og afgivelse af personlige oplysninger.

Intet sælger vel bedre end ordet gratis. Og gratis er nu brudt igennem som slogan for salg af pc'er. Men selvfølgelig er intet helt gratis - et eller andet sted skal pengene jo komme ind.

Firmaet Free PC startede med at uddele 10.000 gratis pc'er til nogle af den 1 mio besøgende, som udfyldte en omfattende elektronisk formular. Modydelsen er, at man får reklamer ind på sin skærm og skal aflevere bunkevis af private data. Det er ikke kun køn og alder Free PC beder om, men også alt om familie, vaner og hobbies.

Reklamerne tilpasses den enkelte brugers egen profil (altså ikke længere Pampers til pensionister). Brugeren forpligtes til at være på Internet mindst ti timer månedligt og bruge dobbelt så lang tid på andre aktiviteter på PC'en.

Et andet firma, InterSquid.com, "sælger" også gratis pc'er. Her er modellen fri for reklamer. Til gengæld binder kunderne sig for at bruge InterSquid.com som internetudbyder og betale 30$ om måneden for dette.For dette får man gratis webadgang, fri e-mail, en PC på 300 MHz, Windows 98 og et 56 K modem mm.

Senest har USA's størst Internetudbyder, America Online (AOL) offentliggjort, at man fra juli 1999 starter at sælge computere med 400$ rabat. Modydelsen er at man tegner internetabonnement hos AOL i tre år, det koster 20$ månedligt.

AOL har indtil nu kun offentliggjort én samarbejdspartner, den koreanske PC-fabrik E-Machine, hvis almindelige basis-PC koster netop 400$. E Machine er i forvejen i kraftig vækst og har forhåbninger om at blive blandt verdens fem største PC-fabrikanter i løbet af et år. Men også andre PC-fabrikker kan komme på tale, eksempelvis Microworkz som for øjeblikket har den billigste PC på det amerikanske marked - 200$.

En anden af de største amerikanske internetudbydere, Prodigy, har også lanceret gratis-pc'er. I samarbejde med PC-salgskæden Best Buy giver man 400$ i rabat på køb af pc'er og bærbare.Her er modydelsen også 3 års internetabonnement hos Prodigy. Det koster ligeledes 20$ månedligt.

Modsat overvejer også nogle af de større PC-fabrikker at etablere sig som internetudbydere, blandt andet Dell. Dell vil starte en kampagne i Europa i 1999, hvor internetabonnementet er med i prisen på PC'en.

Tyskland fører an

Gratis-pc'er er endnu ikke kommet til Danmark. Men i Tyskland er nogle enkelte initiativer kommet frem.

Det tyske firma, Solution by Connecting, er første europæiske eksempel på uddeling af gratis pc'er. 10.000 pc'er uddeles - modydelsen er reklamer på skærmen - og at "sælger" kan følge alle brugerens Internet-vaner.

Ifølge tyske Welt am Sonntag overvejer underholdningskoncernen Bertelsmann at "sælge" gratis pc'er inden udgangen af 1999. Bertelsmann indgik i 1998 i et omfattende økonomisk og strategisk samarbejde med AOL. Bertelsmann ser det som en parallel til eksplosionen i mobiltelefonmarkedet.

Det er sandsynligt, at lanceringen af gratis-pc'er vil starte samtidigt med AOL's planlagte offensiv på det europæiske marked. Gratis-PC'erne kan blive det afgørende salgsparameter, som hurtigt kan give plads for AOL i Europa.

Penge for at surfe

Virksomheden AllAdvantage.com betaler brugere for at surfe, 0,50$ i timen. Her er modydelsen, at der hele tiden er et reklamevindue åbent på brugerens skærm. Man kan til enhver tid fjerne reklamen - men så stopper AllAdvantages tæller også. Betalingen er begrænset til 40 timer pr. måned. Der er dog ingen grund til at forvente sig at denne form for reklame kommer til Danmark foreløbigt. Telepriserne er stadig langt højere i Danmark end i USA.

Læs også:
Det nye gratisprincip

Søndag Aften 0799

Tidligere håtetepekolonskråstregskråstreg:
Hvis Microsoft boede i Saeby
En engel på skærmen
Krig via computeren
Digital konfliktløsning
Filter mod filter
Hvad skal hjemmesiden hedde?
Spøgelsesbyer på nettet
Det kreative 2000-problem

Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som kilde.

[Næste artikel]

 



Samlet oversigt over
CulturCronikker 1997-2007





 




arkitektur & design | biblioteker | film | internet | kunst | litteratur | musik | teater & dans

colofon | | links | søg | debat | gæstebog | nyhedsbrev | @ -mail til redaktionen

© 1997- Søndag Aften. All rights reserved.