håtetepekolonskråstregskråstreg:
Gratis pc'er er seneste skud på det
tilbudsbugnende computermarked. Betalingen er flere reklamer og afgivelse af personlige
oplysninger.
Intet sælger vel bedre end ordet gratis.
Og gratis er nu brudt igennem som slogan for salg af pc'er. Men selvfølgelig er intet
helt gratis - et eller andet sted skal pengene jo komme ind.
Firmaet Free
PC startede med at uddele 10.000 gratis pc'er til nogle af den 1 mio besøgende, som
udfyldte en omfattende elektronisk formular. Modydelsen er, at man får reklamer ind på
sin skærm og skal aflevere bunkevis af private data. Det er ikke kun køn og alder Free
PC beder om, men også alt om familie, vaner og hobbies.
Reklamerne tilpasses den enkelte brugers egen
profil (altså ikke længere Pampers til pensionister). Brugeren forpligtes til
at være på Internet mindst ti timer månedligt og bruge dobbelt så lang tid på andre
aktiviteter på PC'en.
Et andet firma, InterSquid.com, "sælger" også gratis
pc'er. Her er modellen fri for reklamer. Til gengæld binder kunderne sig for at bruge InterSquid.com som internetudbyder og betale 30$ om måneden for dette.For dette
får man gratis webadgang, fri e-mail, en PC på 300 MHz, Windows 98 og et 56 K modem mm.
Senest har USA's størst Internetudbyder, America Online (AOL) offentliggjort, at man fra juli 1999
starter at sælge computere med 400$ rabat. Modydelsen er at man tegner internetabonnement
hos AOL i tre år, det koster 20$ månedligt.
AOL har indtil nu kun offentliggjort én samarbejdspartner,
den koreanske PC-fabrik E-Machine, hvis almindelige basis-PC koster netop 400$. E
Machine er i forvejen i kraftig vækst og har forhåbninger om at blive blandt verdens fem
største PC-fabrikanter i løbet af et år. Men også andre PC-fabrikker kan komme på
tale, eksempelvis Microworkz som for øjeblikket har den billigste PC på det amerikanske
marked - 200$.
En anden af de største amerikanske internetudbydere, Prodigy, har også
lanceret gratis-pc'er. I samarbejde med PC-salgskæden Best Buy giver man 400$ i rabat
på køb af pc'er og bærbare.Her er modydelsen også 3 års internetabonnement hos
Prodigy. Det koster ligeledes 20$ månedligt.
Modsat overvejer også nogle af de større PC-fabrikker at etablere sig
som internetudbydere, blandt andet Dell. Dell vil starte
en kampagne i Europa i 1999, hvor internetabonnementet er med i prisen på PC'en.
Tyskland fører an
Gratis-pc'er er endnu ikke kommet til
Danmark. Men i Tyskland er nogle enkelte initiativer kommet frem.
Det tyske firma, Solution by Connecting, er første europæiske eksempel
på uddeling af gratis pc'er. 10.000 pc'er uddeles - modydelsen er reklamer på skærmen
- og at "sælger" kan følge alle brugerens Internet-vaner.
Ifølge tyske Welt am Sonntag overvejer
underholdningskoncernen Bertelsmann at "sælge" gratis pc'er inden udgangen af
1999. Bertelsmann indgik i 1998 i et omfattende økonomisk og strategisk samarbejde med
AOL. Bertelsmann ser det som en parallel til eksplosionen i mobiltelefonmarkedet.
Det er sandsynligt, at lanceringen af
gratis-pc'er vil starte samtidigt med AOL's planlagte offensiv på det europæiske
marked. Gratis-PC'erne kan blive det afgørende salgsparameter, som hurtigt kan give plads
for AOL i Europa.
Penge for at surfe
Virksomheden AllAdvantage.com betaler brugere for at surfe, 0,50$ i
timen. Her er modydelsen, at der hele tiden er et reklamevindue åbent på brugerens
skærm. Man kan til enhver tid fjerne reklamen - men så stopper AllAdvantages tæller
også. Betalingen er begrænset til 40 timer pr. måned. Der er dog ingen grund til at
forvente sig at denne form for reklame kommer til Danmark foreløbigt. Telepriserne er
stadig langt højere i Danmark end i USA.
Læs også:
Det nye gratisprincip
Søndag Aften 0799
Tidligere håtetepekolonskråstregskråstreg:
Hvis Microsoft boede i Saeby
En engel på skærmen
Krig via computeren
Digital konfliktløsning
Filter mod filter
Hvad skal hjemmesiden hedde?
Spøgelsesbyer på nettet
Det kreative 2000-problem
Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af
Søndag Aften som kilde.
[Næste artikel]