Søndag Aften
In Association with Amazon.com

FRITEKSTSØGNING
Søg blandt over 500 artikler


Støttet af Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter


april 2001


Sponsorerne blev væk


Sponsorerne skulle dække en tredjedel af budgettet for Kulturbro 2000 - men endte med kun at dække en ottendedel. Kulturbroen ændrer sponsorstrategi før næste biennale

Kulturbroen mellem Danmark og Sverige blev fra starten lanceret som et stærkt samarbejde mellem den offentlige sektor og det private erhvervsliv. Ideen til Kulturbro-konceptet, To Bridge, blev fostret i kølvandet på Kulturby 96, i en mødekreds med både offentlige og private ledere.

Erhvervslivet skulle have indflydelse på projektet fra starten og medvirke med 1/3 af finansieringen. Den stærke markering af erhvervssiden skyldtes i høj grad, at Kulturby 96 gennem hele projektperioden blev kritiseret for ikke at lukke det private erhvervsliv ind i de besluttende organer. Sponsortænkningen var helt central for konceptet for kulturbro 2000.

Og sponsorstrategien mislykkedes helt.

Fra 25 til 8 mio

Oprindeligt budgetterede kulturbroen med at sponsorerne skulle bidrage med 25 mio kr. Af evalueringen for Kulturbro 2000 fremgår at det lykkedes at skaffe 8 mio kr. Altså mindre end en tredjedel af det forventede.

Der er flere forklaringer på denne manko:
  • I Sverige er der ikke nær samme tradition for store sponsorater som vi kender i Danmark. Ved budgetlægningen har man altså i for høj grad troet at danske sponsortraditioner kunne føres videre i det nye fælles projekt.
  • Ideen var at finde 10 store sponsorer som ville yde 2,5 mio hver. Det mislykkedes helt. Overgrænsen for sponsorater synes at gå ved en magisk grænse på 1 mio.
  • Sponsorerne var ikke motiveret til at støtte Kulturbrobiennalen som sådan - men måske snarere at blive knyttet til særlige enkeltprojekter.

Ny strategi

Evalueringen af Kulturbro 2000 lægger op til at man skal ændre sponsorstrategi før biennalen 2002. Først og fremmest skal man tage udgangspunkt i de konkrete arrangementer og søge sponsorstøtte til disse. Hovedansvaret for at skaffe sponsorer placeres hos de enkelte kulturinstitutioner - arrangørerne forpligtes til at orientere Kulturbrosekreteriatet om indgåede sponsoraftaler. Eventuelt kan man lægge en fundraiserfunktion ind i Kulturbro-sekretariatet. Denne skal så kunne assistere de enkelte kulturinstitutioner.

På denne måde erkender evalueringen af Kulturbro 2000, at den fælles sponsorstrategi var forkert. At hente sponsorer vil fortsat være en opgave for de enkelte kulturinsitutioner - fuldstændigt på linje med den almindelige virksomhed for institutionerne. Læs også:
KULTURBRO 2002 ORBRUTLUK
Publikum gungrer over broen
Kulturbro i politisk vakuum

Søndag Aften 04/2001

Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som kilde.

[Næste artikel]

 



Samlet oversigt over Søndag Aftens CulturCronikker 1997-2007




 




arkitektur & design | biblioteker | film | internet | kunst | litteratur | musik | teater & dans

colofon | | links | søg | debat | gæstebog | nyhedsbrev | @ -mail til redaktionen

© 1997- Søndag Aften. All rights reserved.