Søndag Aften
In Association with Amazon.com

FRITEKSTSØGNING
Søg blandt over 500 artikler


Støttet af Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter


November 2005


dox:nu


Med festivallen Cph:dox har dokumentarfilmen endelig fået et gennembrud hos publikum og presse. Spørgsmålet er, om genren kan udbredes til resten af landet.

17.000 mennesker besøgte cph:dox festivallen i 2004. Forventningerne til 2005-festivallen, den tredje i rækken, er selvsagt store. Hele 140 film præsenteres, foruden masser af seminarer og debatter. Samstemmende med cph:dox har Odense Film Festival formået at skabe interesse om kortfilm, så der i Danmark i dag er to væsentlige publikumsmagneter til at skabe interesse om film der er udenfor mainstream og spillefilmsstandarder.

Kvalificerede festivalledelser og god presseopbakning er blandt forudsætningerne for festivalernes succes. Publikums længsel efter nye kunstneriske udtryk og behov for anderledes vinklinger på livets mange komplekse spørgsmål er givetvis også en årsag til succeserne. Også teknologien spiller en rolle: nyt digitalt produktionsudtyr gør det billigere at producere dokumentarfilm og den globale netkommunikation giver bedre og billigere distributionsveje.

Egentlige succeser som Fahrenheit 9/11 har heller ikke skadet interessen for dokumentarfilmen, selv om denne salgssucces på ingen måde er repræsentativ for genren.

Landet er gødet. Vi er klar til dokumentarfilmen. Men hvor kan vi se filmene, når der ikke lige er en festival i vores nærmeste storby?

Man kan ikke klandre landets mange små biografer for manglende vovemod. Publikum lader sig åbenlyst ikke lokke i biografen for at se dokumentarfilm, medmindre der er helt klare sællerter at gå efter. Men der er så mange andre filmaktører som kunne kende sin tid og træde i karakter.

Hvor er bibliotekerne?

I princippet vil alle biblioteker hellere end gerne udlåne dokumentarfilm. Genren som sådan passer som fod i hose med bibliotekernes formålssætning og udviklingsplaner. På et tidspunkt må man forestille sig at der etableres en national filmløsning svarende til netmusikken (dog helst mere brugervenlig, tak). Men altså en central løsning, hvor de enkelte biblioteker ikke skal købe en film uden klar overbevisning om at der er lånere til den og hvor udgiften for det enkelte bibliotek baseres på den faktiske efterspørgsel.

Men hvad skal der til for at få et udviklingsorienteret bibliotek som fx. Odder Bibliotek til at engagere sig i dokumentarfilm? Billige og gode film, selvsagt. Men dernæst: gode rammer for formidling. Tænk hvis cph:dox sendte en masse instruktører og anmeldere på Danmarksturne efter festivallen, så bibliotekerne fik gode rammer for formidlingen. Man kunne etablere bunkevis af mini:dox, som kunne øge interessen i resten af landet. Nogle steder kunne det kombineres med aktiviteter baseret på lokalt filmarbejde.

Det er ganske naturligt, at dokumentargenren skal udbredes i storbyerne først. Men mon ikke tiden er kommet til andre dele af landet?

Hvor er DR?

cph:dox er funderet på samarbejder med en række andre centrale aktører i den danske filmverden. På festivallen hjemmeside kan man se en oversigt over samarbejdspartnere. Listen omfatter alle mulige samarbejder, fra bryggeriernes sædvanlige kultursponsorater, faglige organisationer, kommuner til Kvarterløft-projektet Mimersgade. Danmarks Radio nævnes også som en blandt de mange samarbejdspartnere. Men den centrale TV-samarbejdspartner er Discovery Channel.

Det er ret beset uforståeligt, at Danmarks Radio ikke sætter sig i spidsen for et samarbejde omkring cph:dox. Der er dels masser af film som vil styrke DR's image som forvalter af public service forpligtelsen, dels masser af kreative interessenter omkring festivallen som DR burde søge at samarbejde med. Der præsteres mere public service på cph:dox end på 52 fredage i DR TV1. Men DR-ledelsen har sikkert travlt med at se den uendelige række af ligegyldige håndboldkampe, der optager prime-time.

DR's problematiske underprioritering af mulige samarbejder om dokumentarområdet understreges af, at man pr. 1. januar lukker projekterne DR-Vinduet og TV-Talenter, som begge har været blandt de få kontaktflader til produktionsmiljøer udenfor mainstreamfeltet.

Hele dokumentarområdet ligger som redt til politiske krav, når den nuværende medieaftale udløber ved udgangen af 2006.

Søndag Aften 11/2005

Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som kilde.

[Næste artikel]

 




Samlet oversigt over Søndag Aftens CulturCronikker 1997-2007






 




arkitektur & design | biblioteker | film | internet | kunst | litteratur | musik | teater & dans

colofon | | links | søg | debat | gæstebog | nyhedsbrev | @ -mail til redaktionen

© 1997- Søndag Aften. All rights reserved.