Søndag Aften
In Association with Amazon.com

FRITEKSTSØGNING
Søg blandt over 500 artikler


Støttet af Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter


April 2006


De måske frie bogpriser


Den politiske aftale om begrænsning af bogklubbernes særlige salgsbetingelser vil næppe føre til store ændringer. Bogklubberne har fortsat et sikkert marked.

Bogklubberne blev den store diskussion i den politiske aftale om bogpriserne. Formanden for Forlæggerforeningen udtaler til Politiken, at det i "bund og grund er synd, for det er ikke de samme mennesker, der er medlem af bogklubberne, som går i boghandlerne". Han er sågar "sikker på, at der vil blive færre, der læser som følge af aftalen."

Realiteten er dog, at der sandsynligvis kun sker ganske lidt for bogklubberne. Bogklubberne kan eksempelvis fortsat have introduktionstilbud på bøger for 9 kr. Og disse introduktionstilbud vil være væsentligt lavere end de priser boghandlere og supermarkeder vil kunne præstere.

Et eksempel: Gyldendals Bogklub tilbyder for øjeblikket Hanne Vibeke Holsts Kronprinsessen som introduktionstilbud for 9 kr. I boghandlen koster denne bog 348 kr. Bogen er udgivet af Gyldendal, hvorfor forlagets reelle tab ved at sælge bogen til 9 kr begrænses til trykudgiften på 15-20 kr. Men boghandlere og supermarkeder skal - også med frie priser - købe bogen af Gyldendal til almindelige vilkår, hvilket almindeligvis er med en såkaldt rabat på 40%, dog også 50% og højere for rigtige bestsellere. Den aggressive boghandler skal således betale Gyldendal 175 kr for Kronprinsessen ved 50% rabat. Hvis et supermarked skal kunne konkurrere med bogklubbernes 9 kr. slagtilbud, skal man altså kaste 166 kr. efter hver kunde, hvor bogklubberne kan nøjes med 10-15 kr.

Umulig priskonkurrence

Også de almindelige bøger sælges gennem bogklubberne med væsentlig rabat. Gennemsnitsrabatten for nyheder i Gyldendals Bogklub er 42%. De samme bøger sælges i gennemsnit til boghandlerne med 40% rabat. Hvis en boghandler skal kunne matche bogklubbernes rabatter, skal bøgerne således sælges uden fortjeneste. Naturligvis vil stærkere kæder forhandle sig til væsentligt bedre rabatter for enkelte bøger. Men bogklubberne, som er ejet af bogforlagene, vil til enhver tid kunne "forhandle" sig til rabatter, der er endnu bedre.

Derfor ved bogsælgere, både supermarkeder, kæder og enkeltstående boghandlere, at de ikke kan konkurrere på pris med bogklubberne. Den aktuelle begrænsning i fastprisperiode for bogklubbøger får derved ikke nogen effekt på forbrugerpriserne. Derimod vil forlagene blive tilskyndet at vente længere med at lancere bøger i bogklubber.

Bogklubberne vil vente

Man kan forestille sig 2 scenarier: Enten fortsætter forlagene med at tillade hurtig lancering af nye bøger i bogklubberne. Det vil føre til samtidig fri prissætning i boghandlen, hvilket mindsker attraktionen ved bogklubberne. Og ikke mindst mindsker forlagenes indtjening.

Det andet og mere sandsynlige scenarie er, at store bestsellersatsninger der udkommer i oktober/november ikke længere vil komme i bogklub før jul, men først kommer i bogklub i løbet af februar-april. Derved får almindelige bogsælgere den fordel, at de ikke underbydes af forlagenes egne bogklubber i julesalget. Denne del af aftalen om bogklubberne vil styrke boghandlerne, endda i høj grad de små boghandlere, for så længe bøgerne ikke er frigivet til fri pris, har kæderne ikke særlige fordele. De fleste af de store forlag vil fortsat udgive bestsellere til fast pris.

Kæderne dominerer

Fra 2002 til 2004 er andelen af boghandlere uden for kæderne faldet væsentligt, i 2002 stod 45% af boghandlerne uden for kædedannelser, i 2004 var det kun 30%. Den politiske aftale om bogklubberne er det første økonomiske pusterum for de små boghandlere i mange år. Koncentrationen vil givetvis fortsætte. Men nogle af de små boghandlere får rent faktisk lidt bedre overlevelsesmuligheder. Et resultat som er helt overset i de mange analyser inspireret af Forlæggerforeningens fornærmethed over Boghandlerforeningens markering af selvstændige interesser. De fleste har hæftet sig ved, at kæderne er blevet mere dominerende blandt boghandlerforeningens medlemmer. Men i spørgsmålet om bogklubbernes hidtidige soloret til frie priser, er det faktisk de små boghandlere, der er den egentlige vinder ved den politiske aftale.

Forlagene kan til enhver tid sælge sine bøger med væsentligt større rabatter til egne bogklubber end til boghandlerne. Og ovenikøbet er forfatterbetalingen mindre ved bogklubbøger end bøger i boghandlen. Forlagene har altså al mulig grund til at kæmpe for et beskyttet bogklubsmarked.

Når forlagene synes den politiske aftale er synd for bogklubmedlemmerne, så er realiteten blot at de må vente nogle måneder længere på den store bogklubrabat. En tilbagevenden til prissystemet for ganske få år siden, hvor bogklubberne først satte bøger til salg efter 1/2 år i den almindelige boghandel.

Selv om Forlæggerforeningen påstår, at denne ændring vil føre til "færre boglæsere", er ændringen nok så beskeden, at det næppe vil være målbart på statistikkerne.

Læs også:
Regeringsløfte gennemføres
Efter liberaliseringen
Fra arkivet:
Frie bogpriser, ingen konkurrence
Faldgruber i analyse af frie bogpriser
Det stabile bogmarked
Fjern vagthundene
Bogpolitik - nu med tal
Bogpolitik - fri for tal
Spillet om bogpriserne
Hvor går den brede bog hen?


Søndag Aften 04/2006

Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som kilde.

[Næste artikel]

 




Samlet oversigt over Søndag Aftens CulturCronikker 1997-2007






 




arkitektur & design | biblioteker | film | internet | kunst | litteratur | musik | teater & dans

colofon | | links | søg | debat | gæstebog | nyhedsbrev | @ -mail til redaktionen

© 1997- Søndag Aften. All rights reserved.