|
Dette års mest fascinerende nye filmserie er lonelygirl15. En fascinerende afsøgning af grænserne mellem fiktion og virkelighed.
CulturCritik:
Serien lonelygirl15 vender op og ned på vaneforestillinger om, hvordan man laver moderne
filmserier. Historien om, hvor svært det kan være at være teenagepige med forældre med en
forældet moral, er absolut fortalt mange gange før. I lonelygirl15 brydes kendte formmønstre
ved at lade historien fortælle mestendels som monolog.
Gennem foreløbig 35 afsnit - i varierende længder mellem 1-4 minutter - har hovedpersonen,
den 16-årige Bree, fortalt os om sig selv, amerikansk teenageliv, kæresten Danielbeast og de
moralsk fundamentalistiske forældre, især faderen. Serien placerer sig tæt op af den mere
dokumentaristiske genre, videodagbogen, en del af blog-sfæren på nettet.
Bree taler lige ind i det fast placerede kamera, og taler om sit liv, sine oplevelser og
sine overvejelser. Nogle få gange brydes monologen, når hun i korte frekvenser pludselig
danser, ligger i sengen eller laver andet i baggrunden af det tilsyneladende isolerede
pigeværelse. Enkelte optagelser er med hendes ven Daniel (også kaldet Danielbeast) og ganske
få optagelser er udenfor pigeværelset, eksempelvis når Daniel prøver at lære Bree at køre
bil, når han venter på hende i en nærliggende park, eller når han tager hende med ud og
svømme i en sø.
Nettet giver liv
Plottet i serien er, at Bree, som i stærkt religiøse subkulturer, undervises og holdes hjemme
af forældrene. Hendes eneste adgang til omverden er gennem computeren på pigeværelset. Og
her har hun fundet adgang til at kommunikere med omverden. Forældrene har åbenbart ikke
hørt advarslerne om unge mennesker, der møder andre gennem nettet, endsige om
børnespærringer. Nettet er blevet hendes livline - og det som inspirerer hende til
hemmelige udflugter, hvor hun reder sengen så det ser ud som om hun selv ligger og sover,
mens hun i virkeligheden er til sit livs første fest.
Historien fortælles som en udviklingshistorie, hvor Bree modnes som teenager samtidig med at
hun lærer mediet, webcam, at kende. Allerede fra den første debuterende fortælling har hun
dog et lidt overraskende godt greb om videoredigeringsteknikken - og nok lidt for gode evner
i at optræde foran kameraet. Bree slås hele tiden mellem den indadvendte, usikre og ensomme
pige og samtidig pigen der kan lave overraskende mimik og sjov og livlig dans. Brees mange
lag og mange roller er en væsentlig del af fascinationen og mystikken ved serien.
Hvad er virkeligheden?
lonelygirl15 bruger effektivt moderne kunstneriske kneb med at gøre os usikre på forholdet
mellem kunst og virkelighed. Serien startede med at første afsnit blot blev lagt på nettet
den 6. juni. Der blev lavet få anbefalinger og links, men nettets rygtedannelser gennem
blogs og debatsider skabte interesse for den tilsyneladende private videodagbog. Serien bliver hurtigt et hit og blev samtidig diskuteret, også med kommentarer direkte til Bree. I visse tilfælde svarer hun på sådanne kommentarer i sin
videodagbog - uden at man dog er helt sikker på om det er "rigtige" kommentarer eller
kommentarer som er en del af historien. Diskussionen om hun er rigtig eller fake tager til på
nettet og skaber større og større interesse for hendes videodagbog. På de mest sete af
videoerne nærmer tælleren sig nu 1 million.
Lanceringen af lonelygirl15 falder - lidt heldigt - sammen med at websitet YouTube vokser ud
af den rene net-subkultur og får avisomtale. Blandt eksemplerne i aviserne optræder
lonelygirl15. Blandt andet engelske The Times falder for fænomenet, interviewer Bree og
sammenholder hendes ensomhed og brug af nettet med udsagn fra seriøse teenageforskere.
Diskussionerne om, hvem Bree i virkeligheden er, fortsætter intensivt, indtil midt i
september, hvor de "sande" historier dukker op om skuespillernes navne, instruktørerne,
casting osv. Undervejs har der også været plads til forslag om at lonelygirl15 skulle være
viral markedsføring, uden at nogen dog har vidst hvad det skulle være markedsføring for.
Nogle har foreslået at det skulle være markedsføring for en planlagt film. Nogle
siger, at der nu kommer en "rigtig" film om Bree.
Det lykkes således for skaberne af lonelygirl15 at tale med mange tunger og skabe reel
usikkerhed om grænserne mellem fiktion og virkelighed. Og i kombinationen af videodagbog,
medier og netdebat er det eneste sikre, at være kildekritisk til alt. Forbavsende mange
debattører er følelsesmæssigt hidsige over lonelygirl15's forræderi, at det blot er
skuespil. Stol hverken på Bree, hendes kritikere (som måske er en del af plottet), hendes
fans eller "seriøs" medieomtale.
lonelygirl15 kan ses på verdens største filmkanal, webkanalen YouTube. Der er ganske
omfattende kildemateriale om lonelygirl15, en simpel Google-søgning giver eksempelvis 3,6
millioner svar. Til sammenligning giver den hyppigt sammenlignede Blair Witch 4,3 millioner
Google-svar (efter 7 år på banen).
Nettets omfattende leksikon Wikipedia har et glimrende opslag om lonelygirl15. Wikipedias
omtale af lonelygirl15 er på 4.385 ord, til sammenligning bruger Wikipedia-redaktionen 2.770
ord på Anders Fogh Rasmussen og 5.721 ord på Danmark.
lonelygirl15 er uden tvivl den mest overraskende filmsucces i 2006 - og sandsynligvis også
den mest banebrydende nye filmserie.
Søndag Aften 10/2006
Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som
kilde.
[Næste artikel]
|