Søndag Aften
In Association with Amazon.com

FRITEKSTSØGNING
Søg blandt over 500 artikler


Støttet af Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter


Juni 2007


Spil gerne - med måde


Socialdemokraterne tager teten med kulturpolitisk oplæg om computerspil. Men stadig med en moralsk pegefinger.

Vi beklager fejllinkning - artikeln om Googles oversættelsesmaskine finder du her.
  • Der skal laves et væksthus for den danske spilindustri
  • Spil skal integreres bedre i undervisningssektoren
  • Spilentusiaster skal organiseres
  • Spil skal indgå i fremtidige public-service aftaler
  • Der skal etableres en permanent støtteordning for spil
Det er hovedpunkterne i Socialdemokraternes oplæg Computerspil. Oplægget er det første politiske forsøg på at skabe en politik for spil-området. Det helt centrale i oplægget er forslaget om et væksthus. Det er tænkt som et fysisk hus i tæt samspil med uddannelses- og erhvervsmiljøer. Og et hus, hvor der også skal være gode gæste- og overnatningsmuligheder (man må formode, at kantinen skal være døgnåben, måske med en kort formiddagspause?).

En række uddannelsesinstitutioner (især filmskolen og designskolen, men også universiteter) og en række unavngivne kulturinstitutioner skal forpligtes til samarbejde, udvikling og forskning indenfor spil og beslægtede områder. Det siges ikke direkte i oplægget, men den uskrevne konklusion må være, at der savnes en slags koordinering og samlet initiativkraft på feltet.

Socialdemokraterne vil desuden styrke computerspils mulighed for at modtage offentlig kulturstøtte. De store e-sportsstævner skal kunne støttes, spilmiljøernes organisationer skal samarbejde og kunne få støtte, og kommunerne skal inddrage spilmiljøer i den lokale kulturplanlægning.

Flere anmeldelser, tak

Socialdemokraterne har en følelse af, at det unge område, computerspil, er særligt forsømt i offentligheden. Man beklager sig over "dagspressens dækning af digitale spil, hvor eksempelvis spilanmeldelser bliver prioriteret forholdsvist lavt."

"Det vil altid være op til den enkelte redaktion, hvor stor dækning den vil give et område. Men det er Socialdemokraternes holdning, at spil bør behandles som kultur på samme betingelser som film, tv, radio og litteratur".
Det er altid interessant, når nogen fremhæver den redaktionelle frihed, idet man så netop forsøger at begrænse denne. Men især er udsagnet interessant, fordi det helt og aldeles mangler dokumentation endsige realitetssans. Et antal dagblade har hver uge mange spilanmeldelser. Hvor mange radioanmeldelser er det man læser i dagbladene? Et udokumenteret modsvar til den "socialdemokratiske holdning" kunne være, at der i forhold til antallet udgivelser er væsentligt flere dagbladsanmeldelser af spil end af litteratur. Men det er nok nogle af de sider Socialdemokraterne springer over i den daglige avislæsning.

Det socialdemokratiske udfald mod dagspressen, kan muligvis tolkes som et forsøg på at konkretisere et ønske om, at der i offentligheden bør skabes større respekt for spil som sådan.

Fra interaktiv fiktion til computerspil

Da en arbejdsgruppe nedsat under Kulturministeriet i 2001 fremlagde rapporten om Kunst i netværkssamfundet, var der et kapitel om "interaktiv fiktion". Der var næppe mange mennesker, der forstod, at dette begreb var et synonym for computerspil. Men det var netop som et forsøg på at gøre computerspil mere spiselige i de politiske miljøer, at man valgte et begreb, der lød finere end den hørm af drengeværelse og computercafeer, der hænger over computerspil.

På den led er det socialdemokratiske oplæg prisværdigt rent. Computerspil er titlen, ingen oversmarte forsøg. Og teksten er også i dejligt klart sprog.

Med måde

Undervejs i læsningen fristes man alligevel til at betvivle de socialdemokratiske hensigter. Man har i hvert fald ikke taget spilverden fuldstændigt til sig. Det primære argument for at Danmark skal have en spil-politik er, at spilbranchen har udviklet sig med voldsomme vækststigninger, at spil understøtter alle former for digitale platforme og appellerer bredt. "Derfor er det på høje tid med en politik på området". Man skulle ellers synes, at disse karakteristikker kunne bruges om mange andre samfundsfænomener, uden at man nødvendigvis behøver involvere politikere.

Socialdemokraternes ambivalente holdning til computerspil viser sig også ved fastsættelsen af, hvilke kriterier der skal være for statslig støtte til computerspil. Støtten skal nemlig kun gives til spil "som specifikt forholder sig til danske eller nordiske problemstillinger og værdier". Der er selvfølgelig nogen gummi i dette værdisæt, men alligevel er det værd at spørge, hvorfor er det - af alle kunstarter - netop computerspil, der skal forholde sig til danske og nordiske værdier. Tænk, hvis man lagde sådanne værdikrav ned over den danske støttepolitik til film, litteratur, kunst eller teater.

I disse år tiljubles den "danske" kunstscene i Berlin. Men det er da ikke fordi disse kunstnere i deres kunst udtrykker danske værdier. Ofte er det tværtimod - og tiljublingen hænger da også sammen med, at kunstnerne fører globale og europæiske værdier ind i dansk kunstliv. Foruden at kunstnere af enhver art nødig vil sættes på særlige værdipiedestaler.

Men det må ses som et udtryk for, at socialdemokraterne kun tror, man kan "sælge" en spilpolitik, hvis man samtidig spiller det dansk/nordiske kort. Spil gerne - med måde.

Søndag Aften 06/2007

Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som kilde.

[Næste artikel]

 




Samlet oversigt over Søndag Aftens CulturCronikker 1997-2007






 




arkitektur & design | biblioteker | film | internet | kunst | litteratur | musik | teater & dans

colofon | | links | søg | debat | gæstebog | nyhedsbrev | @ -mail til redaktionen

© 1997- Søndag Aften. All rights reserved.