Søndag Aften
In Association with Amazon.com

FRITEKSTSØGNING
Søg blandt over 500 artikler


Støttet af Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter


September 2007


Den frie musik


Nettet bugner med musik at downloade. Værsgo', her er Søndag Aftens guide til den frie musik.

"Vi skal sikre forbrugerne endnu flere valgmuligheder, når det gælder anvendelsen af musik. Teknologien muliggør mange andre måder at forbruge musikken på, end vi faciliterer i de nuværende forretningsmodeller. Det er ikke holdbart, for selvfølgelig vil forbrugerne udnytte de muligheder, de får gennem den nye teknologi. Det har det massive pirateri dokumenteret til fulde."
(Jens-Otto Paludan, formand for IFPI, den danske sammenslutning af pladeproducenter.)
Udsagnet fra den danske sektion af IFPI følger fint i tråd med tilsvarende udsagn og især handlinger fra stærke globale kræfter på musikmarkedet i det forløbne år. Dansk IFPI mener nu, at interoperabilitet (at musikken kan spille på de mange forskellige platforme) er vigtigt og at DRM (digital rettighedsbeskyttelse) er "et vigtigt emne i den forbindelse".

Realiteten er, at rundt omkring Danmark er man for længst nået frem til at DRM er en markedshindring. Årets bevægelser startede med at EMI Music besluttede at frigive hele sit katalog som DRM-fri på en særlig del af Apples iTunes, kaldet iTunes Plus. Derefter meddelte Amazon.com, at man inden årets udgang ville udvide med onlinesalg af musik uden kopibeskyttelse. Amazon havde i maj indgået aftale med 12.000 pladeselskaber (deriblandt EMI).

Senere er den store amerikanske kæde Wal-Mart begyndt at sælge musik uden kopibeskyttelse fra en lang række af de store selskaber, heriblandt EMI og Universal. Indtil videre står Sony BMG Music Entertainment og Warner Music Group på sidelinjen og følger udviklingen.

Imens eksploderer mængden af nettets musikbutikker med salg uden kopibeskyttelse.

iTunes: betal ekstra

iTunes løsning for salg af musik uden kopibeskyttelse kaldes iTunes Plus. Almindeligvis koster en sang hos iTunes 8 kr, vil man købe den samme sang uden kopibeskyttelse koster den 10 kr. Til gengæld er sangen desuden komprimeret i bedre kvalitet (256 kbps). Overordentligt praktisk kan man "opgradere" de sange man har købt med beskyttelse til at være uden beskyttelse for de 2 kr. ekstra det ellers koster.

Repertoiret er omfattende og bredt. Men det er forholdsvis svært at finde danske kunstnere i den DRM-frie iTunes Plus. Og det er ekstra bøvlet, at man skal downloade iTunes for at få adgang til butikken på nettet.

Wal-Mart

Wal-Mart er først og fremmest en stor amerikansk supermarkedskæde, men onlinedelen er efterhånden ved at vinde marked. Bl.a. fordi man har været meget pris-aggresive på musikområdet. Der er over 1. mio sange at vælge mellem. Priserne er typisk 88 cent (4,80 dkr). Wal-Marts butik kan kun bruges af Windows-kunder. Mac-folket må finde andre veje.

Med 1 mio. sange er repertoiret naturligvis bredt. Danske kunstnere er dog særdeles sparsomt repræsenteret. Man skal desuden være opmærksom på, at Wal-Mart-kæden har Mormon-kirkelig baggrund, hvorfor der er en omfattende censur. "Sexual explicit" eksisterer ikke i denne butik.

eMusic

eMusic er den ældste musikbutik som udelukkende sælger musik, der ikke er kopibeskyttet. eMusic indgik tidligt alliancer med mange små pladeselskaber. Der er langt mellem kendte kunstnere. Til gengæld er der meget musik for de kræsne.

Der er 2 mio sange i kataloget. Men kataloget kan man først få, når man har meldt sig ind. Man kan melde sig ind gratis mod at oplyse kreditkort etc. Til at starte med får man lov til at downloade 25 sange gratis. Men pas på: hvis man ikke melder sig ud inden der er gået to uger, trækkes man pludseligt for næste abonnementsperiode. Set med forbrugerøjne er eMusics forretningsmodel ikke særligt tryg. Priserne afhænger af, hvor store abonnementer man køber. Laveste pris er 43 cent (2,30 dkr) pr. sang.

Audio Lunchbox

Audio Lunchbox minder meget om eMusic. Her er det også mestendels kunstnere fra uafhængige pladeselskaber, dog også nogle danske. Ligesom med eMusic kan man ikke se kataloget før man melder sig ind. Månedsabonnement koster 9,99 $ (54,40 dkr). For dette får man 40 downloads + 50 ekstra. Den almindelige pris er altså 1,35 dkr. pr. sang - og i introduktionsmåneden 0,60 dkr. pr. sang.

Mængden af artister er nærmest uhyggeligt. For prøver man at browse bliver det virkelig uoverskueligt. Alene under fornavnet "Bob" finder man 235 artister! 4 af disse er Bob Dylan (ingen af disse giver dog noget fornuftigt resultat).

AmieStreet

AmieStreet (se Søndag Aften arkiv) har valgt et helt anderledes koncept. Priserne varierer fra 0 til 98 cent (5,30 dkr). Når sangene udkommer, eller rettere: sættes til salg i butikken, er startprisen 0. Jo mere efterspurgt en sang er, desto højere bliver prisen. De som er hurtige til at se et nyt talent, kan altså få musikken billigt. De langsomme, som bare følger efter, må betale fuld pris.

Også her er det især kunstnere fra uafhængige selskaber.

Gbox

Musikbutikken Gbox forsøger at ride med på tidens bølge af sociale netværk. Her handler det om musik i form af gaver. Man laver sin wishlist og publicerer denne på sin blog eller MySpace-side. herefter ved vennerne, hvad du ønsker og kan give dig netop disse sange.

Priserne er 99 cent pr. sang (5,40 dkr). Udvalget er rigeligt stort, men også helt uoverskueligt. Det er meget svært at finde danske kunstnere. Og Mac-brugere må stadig finde andre veje.

Bleep

Bleep er en engelsk musikbutik, også med base blandt de uafhængige. Bleep lægger vægt på høj kvalitet af de komprimerede musikfiler (320 kbps), prisen er 1,35 $ pr. sang (7,35 dkr). Blandt de større pladeselskaber som er repræsenterede er Rough Trade.

Beatport

Beatport er frontbutikken indenfor alskens elektronica, techno, house etc. De enkelte sange koster typisk 1,99 $ (10,80 dkr). Butikken imponerer dog i udseende, grafik og funktioner. Endelig en musikbutik, som ikke ligner en database, men som man får lyst til at gå rundt i. Her er tracks med danske Trentemøller som ikke er til at opdrive i danske butikker.

DRM-fri søgemaskine

Det kan selvfølgelig være svært at hitte rede blandt de mange butikker. De lever vel i høj grad af, at kunderne skal vænne sig til den enkelte butik, og når man kender denne, skal der ekstra meget til for at gå ind hos nabobutikken. Det var nemmer at shoppe mange steder i den gamle verden.

Et forsøg på at hjælpe kunderne er laver med søgeværktøjet DRM Free Music Search. Det er ikke en butik, men et sted man indtaster en søgning og får svar fra en masse onlinebutikker med DRM-fri musik. Det kan muligvis være en hjælp. Men det kan også forvirre!

Måske er de pirater

Udenfor alle disse butikker, som sandsynligvis alle sammen er fuldt ud legale, står nogle russiske onlinebutikker, som er væsentligt billigere (typisk 0,15 $, 0,80 dkr). Repertoiret er særdeles omfattende.

Først og størst var allofmp3.com. Butikken har netop vundet en sag anlagt af internationalt IFPI ved en russisk domstol. Dette hjælper dog ikke danske forbrugere, idet en fogedretslig afgørelse i Danmark har dømt allofmp3.com væk fra danske internetudbydere. Samme ejer har efterfølgende startet Alltunes.com og mp3sparks.com med nogenlunde samme repertoire og priser.

Fogedretten på Frederiksberg besluttede 15. august at udbydere skal lukke for adgangen til mp3sparks.com. Og således kan man få et nærmest uendeligt show, hvor butikken lukker og dukker op i ny forklædning.

Og i Danmark...

...kan man endnu ikke købe ubeskyttet musik hos de egentlige danske forhandlere. De ligger stadig i baghjul af iTunes Plus og andre internationale butikker.


Søndag Aften 09/2007

Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som kilde.

[Næste artikel]

 




Samlet oversigt over Søndag Aftens CulturCronikker 1997-2007






 




arkitektur & design | biblioteker | film | internet | kunst | litteratur | musik | teater & dans

colofon | | links | søg | debat | gæstebog | nyhedsbrev | @ -mail til redaktionen

© 1997- Søndag Aften. All rights reserved.