Søndag Aften
In Association with Amazon.com

FRITEKSTSØGNING
Søg blandt over 500 artikler


Støttet af Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter


Oktober 2007


Hvad er oplevelsesøkonomi?


Bog om oplevelsesøkonomi giver os bedre grundlag for at hitte ud af, om der er nogen mening med dette buzz-ord.

CulturCritik:

Disse års hotte begreb, oplevelsesøkonomi, er endnu ikke defineret, hvorfor det er ganske svært at gribe fat om begrebet, endsige at nå frem til, hvor væsentlig oplevelsesøkonomien egentlig er. En forklaring kan være, at oplevelsesøkonomi er et fælles begreb for en udvikling, hvor de kreative erhverv, kultur og oplevelser spiller en større rolle.

Bogen Oplevelsesøkonomi - produktion, forbrug, kultur forsøger dog at nå nærmere en fælles forståelse. Bogen indeholder 15 forskellige bidrag, alt sammen forfattet af skandinaviske forskere, som belyser begrebet. En del bidrag belyser, hvad en oplevelse egentlig er, herunder eksempelvis hvad en ferie uden oplevelse kan være. En del bidrag forsøger at beskrive produktion af oplevelse, herunder nye ledelsesroller, enkelte bidrag er stærkt kritiske til brugen af begrebet oplevelsesøkonomi, og nogle bidrag er gennemgange af konkrete cases i dele af denne verden (dansk spillefilm, svensk musikindustri, dansk turisme).

At lede oplevelser

Med afsæt i Shumpeters innovationsteorier beskriver Per Darmer og Lars Bo Hansen, hvad det er for drivkræfter, der gør, at mindre entreprenører ofte er bedre til at udvikle nye kreative produkter og talenter end de større, multinationale virksomheder. Centralt i dette er "den kreative destruktion", de processer der ødelægger givne produktions- og markedsforhold for at etablere nye former.

Peter Hagedorn Rasmussen og Jon Sundbo giver en nærmere indblik i, hvilke forventninger man kan have til ændrede ledelsesroller som konsekvens af oplevelsesøkonomien. Først og fremmest får virksomhedens strategiske eksponering større betydning, hvilket så også bliver centralt for ledelsen. Succes er afhængig af, at ledelsen kan kombinere den strategiske eksponering med den indre-drevne kreative eller kunstneriske udvikling.

De kreative medarbejdere må i højere grad underordne sig virksomhedens strategiske mål. Og øvrige medarbejdere (altså også dem bag scenen) får stigende strategisk betydning, idet de ofte har publikumskontakt - og som minimum betydning for dele af publikums helhedsoplevelse.

Oplevelsesfattigdom

Især bidraget fra Tove A. Rasmussen anskuer oplevelsesøkonomien og især brugen af begrebet, med kritiske øjne. Det lykkes overbevisende at beskrive, at oplevelsesøkonomi ikke blot er en værdineutral måde at anskue verden på. Med afsæt i pionererne indenfor forskning i oplevelsesøkonomi, Pine & Gilmore, får hun beskrevet, hvordan tankesættet bag mange forestillinger om oplevelsesøkonomi kan føre til nye former for frivillig tvang, hvor alle skal opføre sig følelsesmæssigt for at få mindeværdige oplevelser. Tove A. Rasmussen ser oplevelsesøkonomi som systematisering af industriens erfaring af, at mange produkter tillægges andre værdier af forbrugere end givet i produktionsøjemed. Dermed forsøger industrien at fastholde rollefordelingen mellem aktiv producent og passiv forbruger. Samtidig fremhæver Tove A. Rasmussen bivirkningerne af moderne forbrugskultur: miljø, global ulighed og afhængighed (ludomani, spiseforstyrrelser). Forudsætningen for mange oplevelsesprodukter er, at de rent faktisk er produceret under forhold, hvor oplevelsen af produktionen ikke er positiv (eks. børnearbejde). Den globale ulighed er altså blandt forudsætningerne for oplevelsesøkonomiens stærke gennembrud.

Med oplevelsesøkonomien kommer også oplevelsesfattigdom, er en af Tove A. Rasmussens pointer.

Forskning, der kan bruges

Bogen Oplevelsesøkonomi indeholder 15 bidrag skrevet af hele 23 forfattere. Alligevel er det lykkedes at få en overraskende homogen bog ud af ideen om at give så forskellige forskningsvinkler på et så upræcist emne. Eneste kedelige undtagelse er et usædvanligt dårligt oversat (?) og ringe korrekturlæst kapitel om den svenske musikindustris historie. Læsningen af dette bliver ikke nemmere af, at det først og fremmest indeholder ganske perspektivløse opremsninger af selskabsændringer - som har svært ved at fænge selv for den i forvejen godt indviede.

Med afsæt i denne bog, må man forvente, at der fremover er bedre grundlag for mere præcis diskussion om udvikling af netop oplevelsesøkonomien.
Oplevelsesøkonomi - produktion, forbrug, kultur Jørgen Ole Bærenholdt og Jon Sundbo (red.)
Forlaget Samfundslitteratur, 2007, 345 sider, 298 kr.
   
Læs også:
Kommuner klar til oplevelsesøkonomi

Søndag Aften 10/2007

Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som kilde.

[Næste artikel]

 




Samlet oversigt over Søndag Aftens CulturCronikker 1997-2007






 




arkitektur & design | biblioteker | film | internet | kunst | litteratur | musik | teater & dans

colofon | | links | søg | debat | gæstebog | nyhedsbrev | @ -mail til redaktionen

© 1997- Søndag Aften. All rights reserved.