Støttet af Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter
juni 2000
Pladesalget stiger og stiger
Trods øget piratkopiering købes der flere og flere plader, både i Danmark og i mange andre vigtige markeder
Den internationale sammenslutning for pladeselskaber, IFPI, har offentliggjort salgsstatistikker for 1999. Statistikkerne viser vækst i USA, Europa og Australien, mens Asien og Sydamerika er i tilbagegang.
Globalt set blev der købt 3% flere CD'er i 1999 end i 1998 - som i forvejen var et rekordår. Der blev solgt for 3,4 mia $ - heraf stod CD-salget for 2,4 mia $. I USA steg omsætningen med 8 procent. I Europa som helhed steg omsætningen med 1% - men med meget store forskelle mellem de enkelte lande. I Danmark, Norge, Sverige, England, Irland og Italien steg omsætningen. I Frankrig og Spanien faldt omsætningen. De største ændringer i omsætningen er sket i en række østeuropæiske lande, hvor der er deciderede piratfabrikker, som sælger uatoriserede CD'er på det almindelige marked. Piratkopiering baseret på Internet er ikke statistisk synlig.
I USA fordobledes musiksalg via Internet til 2,4% af det samlede salg.
Hvor køber studenter musik?
Det amerikanske analysefirma, SoundScan, har netop offentliggjort en vurdering af pladesalget i nærheden af 67 amerikanske universiteter. Man har valgt de universiteter, hvis netværkstrafik har været helt eller delvist blokeret af musik-udvekslingstjenesten Napster (se Søndag Aften Arkiv). Analysen viser, at det generelle amerikanske musiksalg er steget med 20 procent i løbet af 1998-1999, hvorimod salget i butikker tæt ved universiteter i samme periode er faldet med 7 procent. Dette hævder de amerikanske pladeselskabers organisation RIAA tyder på, at Napster hugger markedsandele.
Den konklusion er dog lovligt hurtig. Dels tager analysen ikke hensyn til, at der i samme periode er sket en voldsom vækst i online-musiksalget - og at en del af dette givetvis er ved universiteterne.
Dels er det største fald i butikkernes omsætning allerede i 1998, hvor mp3-bølgen knapt var slået igennem. Napster er først lanceret sent i 1999 og har først for alvor fået taget på de amerikanske universiteter foråret 2000. Pladesalgseffekterne af Napster vil derfor først for alvor kunne ses af analyser for salget i 2000. Men til den tid er et antal pladeforretninger nok allerede bukket under!
Søndag Aften 06/2000
Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som
kilde.