Støttet af Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter
november 2000
Filmloven fungerer
Siden folketinget i 1999 vedtog den nye filmlov har presseomtalen af Det Danske Filminstitut været massiv. En uafhængig rapport siger klart godkendt til den nye struktur
Samtidigt med filmlovens vedtagelse i februar 1999 blev det besluttet, at Det Danske Filminstitut skulle underkastes en nærmere, uafhængig konsulentvurdering. Denne vurdering foreligger nu fra Lundgaard-konsulenterne - og konklusionerne kan åbenlyst tolkes vidt forskelligt:
- Kulturministeren: Ledelsen i Det Danske Filminstitut har med succes gennemført en ny struktur og en professionalisering af støttetildelingen.
- Dagbladet Politiken: Hug til filminstituttets ledelse
- Berlingske Tidende: Sønderlemmende kritik af filmdirektører
- Information: Ros og ris til filminstituttet
Mon det er den samme rapport der tales om? Tja, den bedste vurdering gør du ved selv at læse rapporten. Men vi forsøger os alligevel ud i tolkningens vanskelige kunst.
Hovedkonklusionerne
Konsulentrapportens egne hovedkonklusioner:
DFI er etableret med en ledelsesmæssig, demokratisk og rådgivningsmæssig overbygning...Samspillet mellem disse indbyrdes og disse organers samvirke med direktionen har endnu ikke fundet sin endelige form. Der er skabt resultater og et vist fodslaw siden starten i 1997. Der er brug for fortsatte bestræbelser...
DFI har etableret rammerne for en professionel forvaltningspraksis for støtteordningerne på filmområdet, der kan sikre en tilstrækkelig bredde ... Det forhold, at direktionen efter ændringen af Filmloven formelt modtager filmkonsulenternes indstilling, ses ikke som en underminering af filmstøtteordningen eller bredden i dansk film.
Fastlagte retningslinjer for sagsbehandling ... vurderes at være i orden.
...Den løbende dialog med filmbranchen om balancen mellem myndighedsudøvelse og serviceorgan overfor branchen er blevet forbedret, men bør intensiveres ...
DFI er i dag opbygget som en enhedsorganisation ... Efter en indkøringsfase er der gennemført en række nødvendige justeringer i strukturerne, så opgaveløsningen hænger bedre sammen.
Det interne samarbejde mellem ledelse og medarbejdere på DFI har været igennem en længere modningsproces, som stadig ikke er tilendebragt. Grundtonen på DFI er god, men der høres mange mislyde. Der er brug for ny dialog og en række tillidskabende foranstaltninger...
Hug? Sønderlemmende kritik? Det kræver vist at man enten aldrig før har læst en konsulentrapport eller laver overskrifter efter egen ønsketænkning
Tumultariske tilstande - i medierne
Der har gennem alle årene med offentlig filmstøtte været mange store sager og de seneste år med ny filmlov, stor dansk eksportsucces, nyt filmhus og stærke profiler i offentligheden har ikke savnet medieomtale. Ud fra al medievirka om offentlig filmstøtte, det nye filmhus og de nye strukturer, må konsulentrapporten fra Lundgaard nærmest betragtes som en skuffelse. Jo, der er kritiske punkter, også væsentlig kritik. Men det er ikke kritik, som sætter spørgsmålstegn ved væsentlige grundelementer. Det er snarere som at kritisere en fodboldspiller for at tage et unødvendigt ekstra træk - selv om han scorer mål.
Men, at forestille sig et konsulentfirma i nærkig på en offentlig forvaltning uden kritik, er det samme som at på forhånd udtrykke mistillid til de politikere som aftalte analysen.
I en fuldstændigt neutral vurdering må man sige, at de objektive forhold omkring strukturer og lovgivning tilsiger, at der skal gøres status - som konsulentrapporten - at angives nogle veje til både forankring og videre dynamisk udvikling.
Loven holder
Konsulentrapporten har ikke til opgave at vurdere filmloven. Alligevel er det påfaldende, at man ikke finder forhold som giver anledning til at sætte spørgsmålstegn ved elementer i filmloven. Dog sætter man fingeren på et punkt: sammensætningen af og funktion i bestyrelsen for Det Danske Filminstitut. Bestyrelsen forekommer - efter læsning af konsulentrapporten - at være ikke blot svag og profilløs, men også så udynamisk at den ikke gør gavn af sit navn. Konsulentrapportens forslag om at næsten hele bestyrelsen skulle udpeges af Kulturministeren giver ikke i sig selv nogen løsning. Det kunne virke som om kriterierne for bestyrelsesudpegning er, at disse ikke skal have noget på spil i denne sammenhæng. Og så får man nemt det man har fået: en bestyrelse som fungerer som backinggroup for direktionen.
I omverdenen har der været sat kraftige spørgsmålstegn ved den nye filmstruktur - den anerkednes uden indvendinger fra konsulenterne. Og den nuværende forvaltningspraksis får absolut godkendt. Det er de færreste offentlige forvaltninger som ville kunne høste så overbevisnde roser for den faktiske forvaltning af komplekse lovfelter.
Vi vil med garanti se nye filmpolitiske og - organisatoriske konflikter. Filminstituttet vil givetvis få ny bestyrelse. Men filmhuset og den bagvedliggende organisation har fundet sin form - hvilket giver et stabilt udgangspunkt for den offentlige forvaltning af filmområdet.
Søndag Aften 11/2000
Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som
kilde.