Søndag Aften
In Association with Amazon.com

FRITEKSTSØGNING
Søg blandt over 500 artikler


Støttet af Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter


Juli 2004


Kultur på kontrakt


Kulturen styres i stigende omfang gennem kontrakter og aftaler. Kreativitet, åbenhed og dialog kan nemt blive tabere


25 kontrakter og aftaler nåede Kulturministeren at underskrive - og sende pressemeddelelser ud om - fra juni 2003 til juni 2004. Det er aftaler med uddannelsesinstitutionerne under Kulturministeriet, med regionale samarbejder, med teatre og med radio- og TV-stationer.

I 90'erne vandt begrebet resultatkontrakter for alvor indpas, som et vigtigt styringsredskab i den offentlige sektor. Resultatkontrakterne har som formål at sikre at kontrakternes parter er enige om gensidige forpligtelser og forventninger. Kontrakterne sikrer ikke mod eksempelvis statslige nedskæringer, men ved statslige nedskæringer kan institutionerne med henvisning til kontrakterne udpensle konsekvenserne. Når Staten øger en bevilling til en institution kan Staten stille skærpede krav om, hvad bevillingen anvendes til og sikre en efterfølgende evaluering.

Resultatkontrakterne i offentligt regi er altså først og fremmest et redskab i værktøjskassen til at sikre en mere professionel drift af institutioner og til at sikre, at kommunikationen mellem ministerium og institution følger nogle moderne retningslinjer. Kontrakterne er i princippet Statens metode til at sikre, at man ved, hvad borgerne får for skattekronerne.

I Kulturministeriets kontrakter finder man denne standardbemærkning:

"Denne resultatkontrakt er ikke en kontrakt i almindelig juridisk forstand."
Man kalder det altså "kontrakt" - men er uden for almindelige aftaleretslige forhold. Kontraktbegrebet skal altså forstås på symbolplan, parterne lader både gensidigt og overfor offentligheden som om der er tale om alvorlige juridiske dokumenter. Men der er ikke nogen juridiske konsekvenser. Kontrakter er blot en gensidig enighed og forståelse, en række fælles synspunkter.

Kontrakter er ikke kreative

Men som alle andre moderne ledelsesinstrumenter har resultatkontrakterne også nogle følgevirkninger, som nemt glemmes. Først og fremmest fører kontrakterne til en teknokratisering af samspillet mellem Staten og institutionerne. Institutionernes ledere skal beherske kontraktskrivningens nysprog, skal forstå betydningen af de små ændringer i formuleringer og skal forstå at fremlægge visioner som ikke er for drømmende, men som er klart realiserbare indenfor en 4-års periode. Kontrakterne vil føre til at institutionernes ledere i højere grad bliver "kontrakt-ansvarlige" og altså rekrutteres ud fra sådanne krav. Vi vil se færre "vilde kunstnere" som ledere.

Som med alle andre ledelsesinstrumenter vil resultatkontrakterne føre til sin egen ophævelse. Selve etableringen af en dialog om kontrakter fører til bevidstgørelse om virksomheden både på institution og i ministerium. Med årene vil kontrakterne komme til at ligne hinanden mere og mere, ændringerne bliver færre. Begge kontraktparter vil etablere en praksis som med tiden vil gå udenom konfliktstoffet. Så selvfølgelig vil resultatkontrakterne blive afløst af kommende, mere moderne og til den tid mere relevante ledelsesinstrumenter.

Især for kulturinstitutioner vil man kunne se en modsætning i, at resultatkontrakterne er mere teknokratiske end kreative. Kontrakterne er også langt mere detaljerede end den kommunikation der tidligere var mellem institutioner og ministerium. Ministeriets kontrolmuligheder med institutionerne er altså kraftigt udvidet, og ifølge formålet også langt bedre som kontrolformål end de gammeldags regnskabskrav var.

Ufolkelige kontrakter

Lovtekster kan være svære for den almindelige borger. Lovenes udmøntning gennem betænkninger kan også være særdeles svært stof. Men resultatkontrakterne slår alle hidtidige dokumenttyper i ulæsbarhed. Resultatkontrakterne er gennemgående at finde via Kulturministeriets hjemmeside, og ofte også på institutionernes hjemmesider. Men stakkels den borger som prøver at tygge sig gennem 23-siders kontrakten mellem Kulturministeriet og Arkitektskolen i Aarhus, eller blot de 12 sider mellem Kulturministeriet og Aarhus Teater. Og skal man interessere sig for nuancerne er man selvfølgelig nødt til at finde forrige periodes kontrakt.

Med kontrakt skal land bygges

Den traditionelle samfundslære fortæller, at Folketinget styrer landet gennem lovgivningen. Resultatkontrakterne er en del af ministeriernes udøvende magt og derfor ikke et egentligt anliggende for Folketinget. Kontrakterne, der som hovedregel er 4-årige, er indenfor lovgivningens rammer og set administrativt blot at se som udmøntning af lovgivningen.

Men resultatkontrakterne forhandles ikke blot administrativt. De underskrives af den ansvarlige minister. Og ministeren sikrer naturligvis at der er politisk flertal for de mulige kontroversielle ændringer i kontrakterne. Sådanne politiske "sonderinger" foregår helt udenfor alle demokratiske fora og er efterfølgende helt umulige at stille andre end ministeren til ansvar for. Resultatkontrakterne fører således til flere uformelle - mundtlige - politiske aftaler. Den politiske diskussion bliver vanskeligere - både for de politikere som ikke er taget med på råd og for de borgere som er uenige i elementer i kontrakterne.

Forhandlinger om resultatkontrakter foregår i lukkede fora. Der er ikke nogen offentlighed om, hvilke kontrakter der forhandles eller er på vej. Kulturministeriet præsenterer offentligheden for færdige kontrakter: take it or leave it. I en tid, hvor åbenhed er et gennemgående krav til den offentlige forvaltning, bryder forhandlingsformen om resultatkontrakter helt afgørende med ønskerne til den moderne offentlige forvaltning.

Læs også:

En kontrakt bliver til
Ungdomsrabatten der forsvandt

Søndag Aften 07/2004

Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som kilde.

[Næste artikel]

 




Samlet oversigt over Søndag Aftens CulturCronikker 1997-2007






 




arkitektur & design | biblioteker | film | internet | kunst | litteratur | musik | teater & dans

colofon | | links | søg | debat | gæstebog | nyhedsbrev | @ -mail til redaktionen

© 1997- Søndag Aften. All rights reserved.