Støttet af Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter
Maj 2010
Fagre nye teaterverden
Automatikken skal ud af dansk teaterpolitik. Evalueringer og kvalitet skal være styrende for teaterstøtten, siger Teaterudvalget.
Et stærkere Scenekunstudvalg med et stærkere Scenekunstcenter og en ny udviklingspulje
for teatre. Dette er hovedingredienserne i rapporten "Veje
til udvikling" fra Teaterudvalget, som gennem det sidste
1½ år har tygget alle dele af teaterlandskabet igennem. Herunder
også offentlige støtteordninger i en række andre lande. Rapportens
væsentligste ønske fremgår af dette citat:
Hvis dansk teater fastholder automatordningerne, er der en risiko for, at den kunstneriske mangfoldighed og
udvikling i de kunstneriske produkter går tabt, bl.a. fordi der ikke finder nogen kvalitativ diskussion sted om
tildeling af midlerne. det kendte repertoire inden for taleteatret dominerer, og under et økonomisk pres gås
der i stigende grad efter kommercielle blockbusters - også når det økonomiske pres er skabt af, at
udgifterne til drift er stigende.
Udvalget ønsker således at sætte forandring på dagsorden.
Styrket scenekunstudvalg
Dynamoen til at skabe den kvalitetsbetonede, kreative udvikling på teatrene skal være Kunstrådets
Scenekunstudvalg. Udvalgets medlemstal skal øges fra 5 til 7. Men først og fremmest skal udvalget have
flere opgaver:
Scenekunstudvalget skal være statens repræsentant ved aftaler med kommuner og teatre om de hidtidige
egnsteatre og små storbyteatre,
Scenekunstudvalget skal administrere en ny udviklingspulje
Scenekunstudvalget skal overtage arbejdet med resultataftaler med større finanslovsstøttede teatre som
landsdelsscener, Københavns Teater og de større, rejsende teatre.
Scenekunstudvalget skal rådgive i forhold til de politiske 4-års aftaler med det Kongelige Teater.
Udviklingspulje
Scenekunstudvalgets mest markante mulighed for at styrke udviklingen bliver gennem
den nye udviklingspulje, som skal kunne søges af alle dele
af dansk teater. Teaterudvalget håber, at puljen vil føre
til, at flere teatre vil bevæge sig udenfor hidtidige territorier,
også gerne som nye samarbejdsprojekter. Udviklingspuljen kan
blive redskabet til, at ellers fastlåste rammer og strukturer
for de enkelte teatre kan blødes op. Eksempelvis, at egnsteatre
herved kan få nye muligheder.
Egnsteatre og de små storbyteatre skal fremover være en fælles ordning, "Byteatre", og uden den
nuværende maksimumsramme for tilskud. Den automatiske refusionsordning til kommuner, der driver
egnsteatre, forsvinder. I stedet indgår teatrene - ligesom gældende for de små storbyteatre - flerårige aftaler
med Scenekunstudvalget og de lokale kommuner. Herved forsvinder den automatik, der har været
konsekvensen af den hidtidige refusionsordning.
Egnsteatre skal også kunne sammenlægges til såkaldte "regionsteatre", et begreb som ikke defineres eller
sondres fra "byteatre", men som muligvis er hentet fra 2006-rapporten om egnsteatre (som dog ikke
angives blandt inspirationskilderne). Muligvis foreligger der ikke-offentliggjorte baggrundsnotater, som definerer de nye teaterbegreber, der anvendes i rapporten?
Billetstøtte forsvinder
Udviklingspuljen skal finansieres ved at nedlægge den statslige refusion til størstedelen af de nuværende
billetstøtteordninger. Den nuværende billetstøtte til teaterforeningerne skal dog fortsætte.
Afskaffelsen af billetstøtteordningerne begrundes dels med
behovet for penge til at finansiere udviklingspuljen, dels
ud fra, at udvalget "egentlig" mener, at billetpriser, rabatsystemer,
abonnementer og andre loyalitetsordninger bedst fastsættes
ud fra de enkelte teatres strategier.
Rapporten forholder sig i denne sammenhæng ikke til børneteatrene, som almindeligvis anses for at være
dybt afhængige af de forskellige rabat- og refusionssystemer.
For børneteaterområdet foreslås i øvrigt, at ordningen med
et statsensemble for børneteater skal genindføres, og at der
skal etableres en nationalscene for børneteater. Man må antage,
at dette skal finansieres gennem udviklingspuljen.
Strid om Københavns Teater
Teaterudvalget er ikke nået til enighed om den videre fortsættelse af Københavns
Teater, som er den samlede organisation for 5 større teatre
i hovedstadsområdet. Udvalget er enige om, at "Københavns
Teater ikke bevares i den nuværende form". Herefter angiver
man to mulige modeller: enten at afskaffe de enkelte teatres
lokale bestyrelser og altså samle teatrene som en stor, stærk
organisation. Alternativt, at opløse den tvungne centrale
organisation. I denne model kan man fjerne Københavns Teatre
fra teaterloven, lade de enkelte teatre søge tilskud fra Scenekunstudvalget
og lade teatrene frivilligt bestemme, i hvilket omfang de
ønsker at samarbejde gennem en central organisation (læs også
Uenighed om Københavns Teater).
Det fremtidige Københavns Teatre skal dog under alle omstændigheder
helt fritages for den turnéforpligtelse, der kom ud af fusionen
mellem Folketeatret og Det danske teater i form af folketeatret.dk.
Teaterudvalget anbefaler varmt, at man undersøger muligheden
for at etablere et landsdækkende turnéteater med base i Århus.
Rapporten fremlægger i øvrigt en række andre konkrete forslag til at sikre udvikling og nye samarbejdsflader
mellem teatrene, eksempelvis en åben scene i København, produktionshuse for vækstlag i København og
Århus eller Odense, turnerende danseteater med base i Århus, etablering af såkaldte dansemetropoler,
etablering af en Københavnsk teaterfestival samt i øvrigt stærkere internationalt samarbejde.
Rapporten vil blive diskuteret ved en større konference inden
sommerferien. Herefter forventes, at kulturministeren påbegynder
den politiske proces frem mod mulige lovinitiativer.