Søndag Aften
In Association with Amazon.com

FRITEKSTSØGNING
Søg blandt over 500 artikler


Støttet af Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter


August 2013


Mofibo som beta


Det har ikke skortet på store ord og begejstring i forbindelse med lanceringen af e-bogstjenesten Mofibo. Og muligvis er Mofibo fremtiden for bogbranchen, men så er fremtiden blot i betatest.

CulturCommentar:

Det kan være svært at forstå, hvorfor e-bogstjenesten Mofibo havde så travlt med at lancere sig inden sommerferien (læs Mofibo med vanskeligheder). Den udgave, der nu foreligger, er tydeligvis ikke gennemtestet inden lanceringen. Udvalget af bøger er for småt, og de færreste bogmennesker vil lade sig nøje med så elendige søge- og browserfunktioner, som der er tale om.

Der er kort sagt plads til forbedringer - og de skal nok komme.

Den bedste forklaring på hastværket med lanceringen er nok, at både Google og Amazon er på vej med e-bogstjenester til det danske marked. Og så har man prioriteret first mover-effekten fremfor funktionaliteten af produktet.

Hvilken forretningsmodel?

I al presseomtale forud for lanceringen har man fremhævet stifterens store egenkapital som en slags uudtømmelig ressource til at sikre Mofibo succes. Det reelle spørgsmål er dog, hvilken slags forretningsmodel vi her bliver vidne til.

Mofibo sammenlignes bedst med tilsvarende abonnementstjenester for musik og film, fx Spotify og Netflix. Økonomien i disse selskaber er ikke let at gennemskue, der er dog beregninger, der viser, at en musiker får 2-5 øre pr. lytning via Spotify. Den almindelige antagelse i musikbranchen er, at en abonnementstjeneste som Spotify økonomisk giver (alt) for lidt. Man indgår dog disse aftaler, for blot at få en del af den stadig stigende digitale omsætning.

Danske bogforlag har gennemgående ment, at den betaling, man fik pr. udlån i ereolen.dk, var for lille (15-18 kr. pr. udlån). Der er dog næppe et eneste dansk forlag, som har forestillet sig, at bibliotekerne skulle betale fuld salgspris for hvert udlån. Udlån er stadig ikke det samme som salg: der er begrænsninger, primært i tid, men også i hvilke apparater man kan overføre e-bøgerne til. Samtidig vil der være en klar tendens til at lånere (uanset om det er biblioteker eller en abonnementstjeneste) vil checke flere bøger end de faktisk læser. Følelsen af forpligtelse til faktisk at læse den lånte bog vil være mindre, når man ikke har betalt for den enkelte bog.

Det er denne økonomiske model, der ligger til grund for Mofibo. Hver gang en låner downloader en bog (og åbner mere end 10% af denne), betaler Mofibo forlagene fuld salgspris. I almindelig økonomisk målestok giver dette ingen mening.

Datasalg

Mofibo er ganske præcise i vilkårene til at beskrive, hvad kunderne må og ikke må: ikke dele adgangsord, ikke bryde tekniske foranstaltninger, ikke bryde ophavsrettigheder. Man er mere upræcise med, hvor mange bøger kunden må hente. I markedsføringen hedder det "Læs alt det du har lyst til" - men ifølge vilkårene kan Mofibo henvende sig til kunden, hvis kunden "overforbruger på tjenesten".

Og som en sjældenhed ved køb af datatjenester, skriver Mofibo intet om selskabets egen begrænsninger. Der står intet om Mofibo må videresælge dine persondata, læsehistorik eller andre personfølsomme oplysninger til tredjepart. Der står intet om hvor lang tid, Mofibo opbevarer data om dine læsevaner.

Realiteten er givetvis, at disse personoplysninger, vil indgå som en væsentlig del af salgsgrundlaget, når Mofibo en dag sælges til en tredjepart.

Nyd festen

Et af de største problemer ved etablering af onlinemarkeder er prisfastsættelsen. Det gælder også bogmarkedet. Mofibo bryder alle hidtil gældende principper for prisfastsættelse ved at betale langt over markedsprisen.

Abonnenterne hos Mofibo betaler 99 kr. pr. måned - de fleste (og mest efterspurgte) e-bøger koster 100-150 kr. For forbrugere, som køber mere end 8-10 e-bøger om året, er Mofibo således en besparelse.

I bogbranchen har man været vant til, at der var en lavere fortjeneste ved bogklubbøger. Det forventede massesalg, gjorde at også forfatternes honorar pr. solgt eksemplar blev lavere.

Og bogklubber er nok også den del af bogmarkedet, som Mofibo bedst kan sammenlignes med. Det handler om forbrugere med faste læsevaner, som belønnes for sin loyalitet med billigere priser end på resten af markedet.

Når Mofibo vælger at betale fuld pris for hvert udlån, er det enten fordi, man har for mange penge i den berømte pengetank - eller fordi, forretningsmodellen ikke handler om den konkrete omsætning i virksomheden. Snarere må man antage, at virksomheden bliver sat til salg, når man har opnået den fornødne masse, ekspertise, branding - eller hvilke parametre, man nu måler den reelle økonomi ved.

Forlag og forfattere: nyd festen - så længe den varer.

Læs også:
Mofibo med vanskeligheder

Tom Ahlberg
ansvarshavende redaktør

Søndag Aften 08/2013       Del

Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som kilde.

[Næste artikel]

 




Samlet oversigt over Søndag Aftens CulturCronikker 1997-2012






 




arkitektur & design | biblioteker | film | internet | kunst | litteratur | musik | teater & dans

colofon | | links | søg | debat | gæstebog | nyhedsbrev | @ -mail til redaktionen

© 1997-2013 Søndag Aften.. All rights reserved.