Hvis den almindelige levende boghandel synes at duften af papir og
støv holder kunder fast, så må internetboghandlerne tro, at duften af database trækker
kunderne til.
Søndag Aften har denne gang taget et nærkig på en række større
boghandlere på internet. Nu er kanonerne ved at blive kørt i stilling til krigen om den
danske netbogmarked. Og selv om fastbogpriserne gør det danske marked mindre attraktivt
end de udenlandske markeder, så er det tydeligt at der er ved at ske en opvågnen.
Boghandel eller supermarked
Man skulle tro, at der var en særlig linje på web-designskoler der
handlede om at lave indkøbskurve. Overalt, hvor der er e-handel, ser man disse kundevogne
fra supermarkederne. Nogle gange i Bilka-størrelse, andre gange som små håndholdte.
Men overalt, hvor man prøver at sælge noget på nettet, giver man illussionen af at man
er i et supermarked - den mest upersonlige indkøbsform.
Hvorfor er der ikke nogen som putter varerne på en bestillingsseddel, en
cafeteriabakke, i julemandens sæk, på en trailer eller med en brevdue?
Bøgerne illustrerers konsekvent af bogomslag in miniature. Bogomslagene
er skabt til at trykkes på papir og i ordentlig størrelse. De små bogomslag giver en
idé om, hvordan varen ser ud. Men varen består af så meget andet, først og fremmest af
ord.
Bøger er forskellige
Vi vi gerne se citater, portrætter af forfattere, bagsider af bøger,
anmeldelser, interviews - hvorfor får vi aldrig lov til bare at se lidt inde i bogen? I
den virkelige boghandel skal man skeje meget ud for ikke at få lov til at stå og bladre
og læse løsrevne dele. I den virtuelle boghandel er der stop efter bogomslaget. Og i den
virtuelle boghandel behandles alle bøger ens. Nogle enkelte bøger fremhæves på
emneforsider, men ellers er der præcis de samme informationer om alle bøger. I den
levende boghandel har man forfatterportrætter hængende, en plakat for en forfatteraften,
en hylde helliget noget aktuelt, udklip af anmeldelser. Det giver ofte indtryk af at være
lidt hulter til bulter, men det giver først og fremmest indtryk af, at nogen kender de
varer man sælger og holder af varerne. Der er plads til det subjektive i den levende
boghandel - den virtuelle boghandel er blot databaser og de har forbandet svært ved at
forstå de levende ord. Alle bøger er forskellige - det er svært at opdage det gennem
databasernes få poster.
Et af problemerne med databaser er, at de er voldsomt omfattende. Det
betyder, at boghandlerne kan hævde at de har 30.000 bøger på lager. Men hvordan finder
man alle disse bøger? Kun ved at søge i søgemaskinen. Det er en meget lille del af de
30.000 bøger som er sat frem på internetsiderne. De fleste er gemt nede i databasen. Det
paradoksale er, at de virtuelle boghandlere i princippet har flere bøger - men de levende
boghandlere viser flere bøger frem for publikum. Trods det, er den internationale
tendens, at internetboghandlere sælger langt flere forskellige og altså bredere dele af
litteraturen end den almindelige boghandel. Databaserne bliver altså også brugt.
Saxo i spidsen
Den største danske netboghandel er www.saxo.dk.
Den adskiller sig klart positivt fra de øvrige ved at have et langt dybere indhold end de
øvrige. Der er mere om bøgerne - og litteraturen i det hele taget. Bagmændene bag
saxo.dk interesserer sig for bøgerne. Det er godt. Men så er det ærgerligt, at man er
bundet til at være så neutrale. Man skal stille samtlige landets boghandlere tilfredse,
man skal stille samtlige landets forlag tilfredse og man skal stille samtlige landets
forfattere tilfredse. Saxo.dk's største svaghed er at man skal bevæge sig rundt i dette
minefelt af interessenter, der vogter på hinanden. Tænk, hvis man kun havde anmeldelser
af nogle forlags bøger, hvis man kun havde nogle få redaktionelt udvalgte
forfatterportrætter, hvis man havde hele kapitler fra 20 udvalgte bøger. Saxo.dk ville
have svært ved at tackle det bøvl der kom ud af at prioritere og udvælge.
Samtidigt virker saxo.dk så lidt fokuseret på faktisk at sælge
bøgerne, at man kan have dem alvorligt mistænkt for først og fremmest at ville bremse
muligheden for at andre skulle kunne tjene på det danske internet-bogmarked.
Poesi, tak
For den levende boghandel er forfatterbesøg en stadig opmuntring. Der
sælges bøger og man får en intens oplevelse af de mennesker, som skaber de værker
boghandlen lever af. Hvorfor er der ikke nogen af netboghandlerne som har forfatterbesøg?
Internet er det ultimative kommunikationsredskab. Mange forfattere holder af at møde
læserne - det er så nemt at lave på nettet: chats, konferencer, spørgsmål & svar
osv. Og nettet har endda den fordel, at man ikke er afhængig af at have en superseller
på besøg. Selv de interessante bøger i små oplag kan samle til et forfattermøde, når
det er uafhængigt af tid og sted. Så kunne man måske endda gøre noget for den berømte
smalle bog.
Netboghandlerne vil - for hovedparten - gerne sælge bøger. De mangler at
fortælle os, hvorfor det er bøger og ikke tandpasta de sælger. Hvorfor er der ikke en
eneste boghandel som leger med ideer som dagens digt, ugens novelle, månedens
tilbageblik, eller hvad man nu kunne forestille sig?
Vi vil have lidt poesi på siderne, tak. Vi vil have noget, der rimer
bedre på database.