Søndag Aften
In Association with Amazon.com

FRITEKSTSØGNING
Søg blandt over 500 artikler


Støttet af Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter


juli 1999


Den gode bog(handel)


Boghandlerforeningens udspil om at fjerne eget monopol sætter   skub i debatten om boghandlens fremtid. Fjernelse af boghandlermonopolet vil dog ikke påvirke bogmarkedet.

OBS: Bliver du i tvivl om indforståede begreber undervejs:
Check vores lille leksikon om dansk bogmarked

Den gode danske boghandel står for skud i disse år. Der sker en række ændringer i betingelserne for boghandlerne og det vil uden tvivl resultere i at bogmarkedet som helhed ændres.

Senest har en række dagblade dvælet ved forhandlingerne mellem boghandlerforeningen og forlæggerforeningen om samhandelsaftalen. Boghandlerne har foreslået at det såkaldte boghandlermonopol afskaffes.

Men en fjernelse af boghandlermonopolet vil være en af de mindste ændringer i det fremtidige bogmarked.

EU's konkurrenceregler, nye online-boghandlere, udenlandsk konkurrence og ændrede bogvaner er langt større udfordringer

Danmark er i dag det land i Europa med flest boghandlere i forhold til indbyggertal. Spørgsmålet er om dette også er tilfældet om 5 år?

Afskaffelse af monopol

Idag har uddannede boghandlere monopol til at sælge bøger i Danmark. Vel at mærke kun bøger over den såkaldte frisalgsgrænse på 153 kr. Dette monopol foreslår boghandlerne selv fjernet.

Og straks tænker mange: haps, monopolet ryger, så må andre kunne komme til fadet. Men sådan kommer det slet ikke til at gå.

Det er nemlig ikke boghandlermonopolet som er konkurrencehæmmende, det er derimod de faste bogpriser. Der er ikke mængderabat på det danske bogmarked, der er ikke slagtilbud, der er nemlig ikke nogen priskonkurrence.

Falder boghandlermonopolet øges konkurrencen ikke i sig selv. Nogle af de større danske supermarkedskæder hævder at de gerne vil sælge bøger. Det forhindrer de nuværende aftaler ikke. Jo, de skal have en uddannet boghandler. Hvis supermarkederne reelt mente at de kunne sælge mange bøger, ville de selvfølgelig kunne ansætte uddannede boghandlere. Hvis boghandlermonopolet falder,  vil supermarkederne kunne få lidt flere hylder med bøger. Ikke kun paperbacks og andre bøger til under 153 kr. - men hardcovers bestsellere: kogebøger, politikerbiografier og de top-5 sælgende skønlitterære forfattere. Og ja, nogle supermarkeder vil øge udbudet af bøger og dermed tage andele af markedet. Men det bliver så lidt, at det ikke vil kunne læses i den årlige bogstatistik.

Ingen bogpaller i Danmark

I Sverige er der ikke boghandlermonopol og heller ikke faste bogpriser. Her er mængder af bøger i store supermarkeder (men ingen i små supermarkeder). Men de mængder man ser er typisk paller fulde af enkelte bøger til salgspriser langt under de almindelige priser. Og selvfølgelig er der flere bøger i de store svenske supermarkeder end i tilsvarende danske. Men der er ikke mange eksemplarer af  de forholdsvis dyre bøger. Det er de billige rabatpaller, der sælges af og som skaber omsætningen.

Overføres dette til et fremtidigt dansk bogmarked uden boghandlermonopol, men med faste priser, vil der ikke være noget væsentligt marked for supermarkederne. Det er netop helt karakteristisk for supermarkeder, at de udkonkurrerer andre butiksarter på prisen og kun på prisen. Kan de ikke konkurrere på prisen, kan forbrugeren lige så godt gå til slagter, grønthandler, mejeri og alle andre butikstyper der mere eller mindre er udkonkurreret af supermarkeder.

Det danske bogmarked har langt højere avancer end supermarkeder er vant til. De højere avancer til danske boghandlere betaler for:

  • kvalificerede faglige svar til kunderne

  • mulighed for at håndtere bestillinger

  • relevante byttemuligheder (ville du give en boggave fra et supermarked med begrænset udbud?)

  • et kulturpolitisk element i indirekte støtte til den smalle litteratur

  • et element af beskyttelse af boghandlerfaget og altså reel konkurrenceforvridning.

Så længe de faste priser eksisterer, vil boghandlerne være i stand til at "tilbagebetale" en del af denne meravance til de enkelte kunder ved at give den fornødne service. Supermarkedernes ideologi er at man kun får varen og intet andet. Alt andet er for omkostninsgkrævende. Supermarkeder ved simpelthen ikke, hvad de skal bruge merprovenuet til - og hvorfor skulle kunderne så købe ind der.

Derfor kan danske boghandlere roligt afskaffe monopolet. Markedet ændres ikke af dette.

Til gengæld kan det bruges taktisk, som et led i at overbevise omverdenen om at man er villig til at liberalisere bogmarkedet og tilpasse sig tidens friere konkurrencevinde. 

EU's konkurrenceregler

EU's konkurrenceregler spøger i kulissen som den faktor, der for alvor kan ændre bogmarkedet. Det vil ske såfremt EU stiller krav om at fastprisordninger ikke længere kan accepteres. Det virker dog ikke sandsynligt, at EU vil stille sådanne krav.

De nationale bogmarkeder er meget følsomme og symboliserer netop behovet for heterogene kulturpolitiske løsninger indenfor EU. Der er endda meget stærke nationale kræfter som vil fastholde nationale fastprisløsninger (stærkest i Tyskland, hvor det nærmest er et kabinetsspørgsmål). Hvis EU overruler nationale bogpolitikker, vil man samtidigt lægge alvorlige hindringer i ethvert andet forsøg på at etablere fælles kulturpolitiske platforme.

Derfor er det mest sandsynlige, at EU ikke vedtager direktiver, som fjerner det danske fastpris-system.

Online-boghandel

Internationalt set er bogmarkedet et af de områder, hvor internethandel er slået stærkest igennem. Online-boghandel har ikke opnået væsentlige markedsandele, men dog taget en pæn del af markedssstigninger. Og i hvert fald pressens opmærksomhed.

Online-boghandelen vil givetvis blive ved med at vokse kraftigt i de kommende år. Typisk for al nethandel er, at der konkurreres kraftigt på prisen. I Sverige har online-boghandlerne fået relativt stor omsætning - blandt andet ved at sænke priserne 15-20%.

En af årsagerne til at den danske online-boghandel ikke er slået igennem er netop fastpris-systemet. Der kan ikke konkurreres på pris. I Danmark vil online-boghandlere finde en række andre konkurrenceparametre. For eksempel det praktiske for den travle middelklasse: lukkeloven omfatter ikke internet.

I Sverige har bokus.com opnået over 50% af online-bogmarkedet. Det er dels priskonkurrencen, dels en særdeles slagkraftig logistik som gør at også udenlandske bøger garanteres leveret på max 5 dage. Især bokus.com's logistiske løsninger må blive en alvorlig udfordring for det traditionelle bogmarked. Fremtidige kunder vil ikke finde sig i leveringstider på over en uge.

Godt nok forhindrer det danske fastprissystem bokus.com i at konkurrere på prisen. Men alligevel vil bokus.com prøve at konkurrere på priser på nicheområder: dels den stigende udenlandske (læs engelsk-amerikanske) bogimport, dels muligheden for at konkurrere på pris på bøger som er fra forrige år eller ældre (pt: 1997-bøger og før).  

International konkurrence

Den amerikanske mediesucces www.amazon.com har desuden vist nye veje i kombinationer af markeder: først gik man ind på CD- og videomarkedet. Nu har man investeret i et samarbejde med det engelske auktionsfirma Sothebys om en fælles auktionsløsning.

Amazon.com spreder sig med nye online-butikker, først en i England og derefter Tyskland. Flere lande følger. Bokus.com har også en international strategi: først Norden, så resten af Europa. Det er tankevækkende, at der tilsyneladende ikke er danske initiativer som har set muligheden for eksportstrategi. Set i internationalt perspektiv virker dansk boghandel voldsomt defensiv.

Og modsat overvejer online-CD-handlen, CDNow at gå ind på bogmarkedet. Virksomheden har netop offentliggjort overvejelser om dette.

(Og hvis bokus.com tog denne tråd op, kunne de vel lanceres som discus.com :-) )

Nye bogvaner

Bogen lever og vil sikkert bestå. Men nye digitale teknologier vil supplere bogmarkedet. De elektroniske bøger er på vej (Se Søndag Aften Arkiv), ny trykteknik gør det muligt at have kvalificeret decentral trykning af bøger eller boglignende værker, visse tekstformer vil blive kombineret med internet og andre PC-muligheder.

De første mange år vil disse alternativer kun være marginelle. Bortset fra papir-nostalgiske argumenter, kan boghandlerne være ligeglade med bogens fremtræden. Med en undtagelse: kampen om hvor kunderne naturligt køber tingene.

Danske boghandlere har tydeligvis tabt kampen om CD-Romsalget. Man sadlede ikke i tide, havde ikke kvalificeret personale og kunne ikke tilbyde et miljø som tiltrak kunderne.

Hvem skal have markedet for de elektroniske bøger: boghandlere eller PC-sælgere? Hvem skal have de decentrale trykkerier: boghandlere, kopicentre eller biblioteker? Hvem skal sælge fremtidige rent netbaserede produkter: nye bogportaler på nettet eller den fysiske boghandel?

Kvalitetsudvikling

Litteraturrådet og boghandlerforeningen har netop igangsat en konkurrence, som skal kåre Danmarks bedste boghandel. Kunder hos landets boghandlere får udleveret et postkort, hvor de kan skrive, hvad de synes en god boghandel er - og skal være. Som ved alle andre prisuddelinger er der to formål med konkurrencen: dels at markedsføre de kvaliteter der er i dag, dels at inspirere til videre udvikling blandt landets boghandlere.

Ved efterårets bogmesse i Frankfurt vil man dog gå et skridt længere end den danske konkurrence. Her vil man gennemføre en konkurrence der har til formål at udpege den bedste fagboghandel - på Internet. En sådan konkurrence er danske boghandlere næppe klar til i den første tid...



Søndag Aften 0799

Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som kilde.

[Næste artikel]

Læs også:
Lille leksikon om dansk bogmarked

En boghandel er en boghandel

Duften af database

Boghandel på internet

 



Samlet oversigt over Søndag Aftens CulturCronikker 1997-2007




 




arkitektur & design | biblioteker | film | internet | kunst | litteratur | musik | teater & dans

colofon | | links | søg | debat | gæstebog | nyhedsbrev | @ -mail til redaktionen

© 1997- Søndag Aften. All rights reserved.