Støttet af Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter
Maj 2011
Klar til beslutning om Københavns Teater
Hvorfor tøve med beslutning om Københavns Teaters fremtid?
CulturCommentar:
Først kom den selvbestaltede teaterlovskommission (hvorfor
nedenstående signatur ikke kan erklæres aldeles uhildet) med
forslaget om "at organisationen Københavns Teater opløses,
og at teatrene herefter drives videre med driftstilskud fra
scenekunstudvalget, aftalt for 4-årsperioder".
Siden kom det officielle teaterlovsudvalg med rapporten Scenekunst i Danmark – veje til udvikling. Heri foreslås at Københavns Teater enten nedlægges som samlet paraply eller centraliseres yderligere.
De politiske drøftelser efter denne rapport førte til beslutning
om en undersøgelse af Københavns Teaters økonomi i forhold
til de to skitserede modeller. Denne undersøgelse blev gennemført
af et eksternt konsulentfirma (læs Københavns
Teater er for dyrt). Undersøgelsen fokuserede udelukkende
på de økonomiske konsekvenser ved at gennemføre de to modeller
- i forhold til muligheden for at bevare status quo.
Undersøgelsen siger, at der spares godt 4 mio. kr. ved at
nedlægge Københavns Teater og lade en anden myndighed, eksempelvis
Kunststyrelsen, varetage tilskuds- og myndighedsarbejdet i
forhold til Københavns Teater. Ved at samle til en egentlig
koncern, med en samlet kunstnerisk ledelse vil man spare 2
mio. kr.
Efter rapporten er de politiske udsagn ganske samstemmende:
nu skal modellerne regnes igennem. Men det er vel at mærke
"ikke nogen spareøvelse" - et ganske pudsigt politisk udsagn,
al den stund konsulentrapporten udelukkende forholder sig
til det strikte økonomiske i forhold til i alt 150 arbejdsgange,
der er trævlet igennem i Københavns Teater, teatrene og andre
samarbejdspartnere.
Konsulentrapportens konklusion er, at der kan spares over
4,2 mio. kr. af det, der sædvanligvis kaldes "fedtlag" - uden
at det får indvirkning på selve kvaliteten af teaterdriften.
Det er ikke hyppigt, det kulturpolitiske niveau får en så
stor besparelsesmulighed foræret - uden at der samtidig er
udsagn om alle mulige negative konsekvenser. Rapporten siger
i virkeligheden: værsgo' her er 4 mio. kr. I kan lave kulturpolitik
for.
I forhold til det politiske niveaus sædvanlige handleparathed,
må man sige, at der er tale om ganske stor forsigtighed, hvad
angår Københavns Teater. To på hinanden følgende rapporter,
hvoraf den ene er officiel og bestilt af kulturministeren,
når frem til, at Københavns Teater skal ændres radikalt -
af kunstneriske hensyn. Herefter når en konsulentrapport frem
til, at der oven i købet er penge at spare.
Der ligger 4 mio. kr. klar til at prioritere til kunstneriske
formål. Hvorfor tøve? Hvorfor flere udregninger?
Arbejdet bør sættes i gang. Kulturministeren bør bede embedsmænd om at udarbejde de modeller, der kan sikre den ønskede kunstneriske frihed, tilskudsmodeller, aftalemodeller, samarbejdsflader etc.
De nuværende resultataftaler for de enkelte teatre under Københavns Teater udløber 30. juni 2011. Nye aftaler skal indgås i år. Da en ny teaterlov tidligst kan vedtages i folketingsåret 2011/2012, vil de nye aftaler indgås i henhold til eksisterende lov, så de vil efter al sandsynlighed være gældende indtil 2015. Den nuværende bestyrelse for Københavns Teater er beskikket indtil 31. december 2013.
Gennemfører man en lovændring for Københavns Teaters vedkommende
i 2011/2012, vil den nuværende bestyrelse have godt et år
til at lukke og slukke og de nuværende ledelser for de enkelte
teatre og yderligere et par år til at indarbejde nye rutiner
i forhold til nye offentlige samarbejdspartnere.